Kia slipper flere detaljer rundt kommende EV9, inkludert en rekkevidde og ladetid. (Fotos: Kia)

Opplyser rekkevidde til Kia EV9

Kia har sluppet flere detaljer rundt den kommende store SUV-modellen EV9, og det inkluderer også en rekkevidde og ladetid.


Hyundai-gruppen har allerede to prisbelønte biler laget på Electric Global Modular Platform (E-GMP), Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6, og nå er det klart for den tredje.

Som kjent er alle gode ting nettopp tre, og den store Kia EV9 følger altså i hjulsporene og byr på rekkevidder godt over 500 kilometer og en ladefart som sender den opp blant de raskeste elbilene.

‒ Kia EV9 overskrider alle aspekter av tradisjonell SUV-tenkning og representerer toppen av Kias design- og ingeniøregenskaper, sier Ho Sung Song, president og administrerende direktør.

‒ EV9 er laget for å møte behovene til alle familiemedlemmer, og er også spydspissen for Kias raske overgang til en leverandør av bærekraftige mobilitetsløsninger. Ikke bare ved sin avanserte elbil-arkitektur, men også gjennom de mange resirkulerte og bærekraftige materialene som ble brukt da den ble skapt.

Dette er en ganske så storvokst SUV som strekker seg 5,01 meter i lengden og hele 1,75 meter i høyden, og er dermed hakket større enn for eksempel den nye Audi Q8 e-tron. Og like viktig, EV9 har en akselavstand på 3,10 meter, noe som betyr en god innvendig plass.

Det åpner også for at denne blir tilgjengelig både som en 6-seter og 7-seter, og det er også mulig å snu setene på 2. rad slik at man sitter ansikt-til-ansikt med de på 3. seterad.

E-GMP-plattformen åpner også for flere konfigurasjoner når det kommer til drivverket, og EV9 er utstyrt med 4. generasjons batteriteknologi og et batteri på 76,1 kWh for utgaven med bakhjulsdrift og 99,8 kWh for langdistanseversjonen med RWD og for den med firehjulsdrift.

EV9 RWD Long Range kan skilte med 150 kW og 350 Nm dreiemoment som tar den store bilen opp til 100 km/t på 9,4 sekunder, mens den vanlige RWD-utgaven har en elmotor med 160 kW og 350 Nm som åpner for 0-100 km/t på 8,2 sekunder.

AWD-utgaven har selvsagt to elmotorer som totalt byr på 283 kW og 600 Nm, og har går akselerasjonen opp til 100 km/t unna på 6,0 sekunder. Men det er også mulig å få denne med en boost-versjon, og dette tar dreiemomentet opp til 700 Nm og 0-100 km/t-tiden ned til 5,3 sekunder.

Kia EV9 er selvsagt utstyrt med den siste teknologien som den koreanske gruppen kan tilby, og tar oss nok et skritt nærmere selvkjørende biler. Highway Driving Pilot befinner seg på nivå 3 på den selvkjørende skalaen, og systemet byr på 15 sensorer som overvåker bilen og området rundt.

Dette inkluderer 2 lidarer som skanner etter gjenstander i et fullt 360-graders synsfelt, og dette åpner for at elbilen kan oppdage og reagere på veien og andre brukere for å forhindre potensielle kollisjoner.

Bilen kommer også med andre praktiske ting, som en smart parkeringsassistent og en digital nøkkel som åpner for å bruke mobilen til å åpne og starte bilen.

Som bildet over viser er dette en ganske forkantet bil, noe som i utgangspunktet ikke er optimalt for en elbil som helst skal være aerodynamisk grunnet rekkevidden. Men på den positive siden er det bra for den innvendige plassen.

Kias designere og ingeniører har da også jobbet hardt på det aerodynamiske området, og Kia sier at EV9 har en aerodynamisk koeffisient på 0,28. Ikke best, men heller ikke ille.

Det tar oss over på rekkevidden, som jo er ganske viktig når det kommer til nye elbiler. Kia sier at utgaven RWD Long Range med 19-tommers felger åpner for en WLTP-rekkevidde som de har beregnet skal lande på 541 kilometer, og denne går litt ned for utgavene med 20- eller 21-tommers felger.

Plattformen åpner også for 800V, noe som er viktig når det kommer til ladefarten. Her opplyser merket at EV9 åpner for å fylle 239 kilometer med rekkevidde på 15 minutters lading, og åpner også for V2L som betyr at det er mulig å hente strøm direkte fra bilen. Familier kan for eksempel bruke 3,68 kW med kraft for bærbare datamaskiner eller annet utstyr.

Kia EV9 skal debutere fysisk under Seoul Mobility Show som starter allerede i morgen, og skal deretter vises under den store bilutstillingen New York International Auto Show i april.

Her er noen bilder av den neste elbilen basert på E-GMP-plattformen, Kia EV9:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter