Opel er faktisk et av de aller lengstlevende bilmerkene, for vi snakker om et selskap som tyske Adam Opel etablerte allerede i 1862 ‒ 24 år før den første moderne automobilen ble laget av Karl Benz.
Opel startet med å lage symaskiner, og samme året som Benz kunne vise fram sin automobil startet selskapet med produksjonen av sykler.
-->
Det var faktisk ikke Adam selv som fikk øynene opp for bilene, men enken Sophie og deres to eldste sønner. Dette skjedde i 1898, tre år etter Adam Opels død, og den første bilen var klar i 1899.
Nå, 123 år etter den historiske begivenheten og 160 år etter at selskapet ble stiftet, melder Opel at de skal bli et rent elbilmerke.
‒ Opel er på en konsekvent vei mot å bli elektrisk – og det på rekordtid, sier Opel-sjef Uwe Hochgeschurtz.
‒ Vi gir dermed et viktig bidrag for å redusere CO2. Og vi stopper ikke med ombyggingen av produktutvalget vårt. Sammen med våre partnere skal vi produsere våre egne høyytelsesbatterier i Kaiserslautern allerede i 2025. I tillegg bygges en ressursvennlig ny campus ved vårt hovedkontor i Rüsselsheim.
Det ultimate målet er ganske så enkelt; Bygge elbiler med rekkevidder på mellom 500 og 800 kilometer, og lynlading som fyller på 32 nye kilometer hvert minutt. Det betyr i så fall 320 kilometer med rekkevidde i løpet av 10 minutters lading.
Det tyske merket som er en del av den store Stellantis-gruppen sammen med merker som Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Peugeot og Ram har allerede 12 ganske så elektrifiserte modeller i porteføljen, inkludert Corsa-e, Mokka-e, Opel Combo-e og Opel Vivaro-e. Sistnevnte er også mulig å få som hydrogenutgave.
De har også en morsom helelektrisk mopedbil som heter Opel Rocks-e med en rekkevidde på 75 kilometer, og ja, den er en tvilling av Citroën Ami.
Slik ser den utgaven fra Opel ut:
Planen er at alle modellene i 2024 også skal komme som elektrifiserte utgaver, og fire år senere skal de kun produseres elbiler.
Og en av elbilene venter allerede mange på.
Det er nemlig en moderne tolkning av selveste Manta, denne legendariske modellen som hadde sin storhetstid på 1970-tallet.
‒ Nye Opel Manta vil igjen bli en svært emosjonell bil, med elektrisk kraft som sikrer førsteklasses akselerasjon, sier Hochgeschurtz.
‒ Vår Manta vil igjen stå for ren kjøreglede. Vi vil bygge en fascinerende, forbløffende romslig ny tolkning.
Opel er litt forsiktig med å slå fast når den kommer, men sier i midten av tiåret. Så skal vi ta det bokstavelig, betyr det altså 2025.
Det klaffer i så fall med oppstarten av en ny Giga-fabrikk i Kaiserslautern. Den skal nemlig stå klar i 2025, og her er også Mercedes-Benz en del av eier-strukturen.
Opel er alt annet enn ukjent med elbiler, for de skapte virkelige elektrisk rabalder her hjemme for noen år siden.
Sammen med Chevrolet kom de to merkene med hver sine identiske elbiler, Ampera-e rettet mot Europa og Bolt EV til salgs i USA. Dette skjedde i 2016, og førte til voldsomme ventelister.
Men dette eventyret tok relativt raskt slutt, for Chevrolets eiere GM solgte Opel videre til PSA ‒ og senere har altså den franske gruppen blitt en del av dagens Stellantis.
Om det blir store ventelister rundt den elektriske Manataen gjenstår å se, men at mange venter spent på denne kan vi være ganske sikre på.
Les også: