NAF vil at planlagt elbil-avgift droppes

Ber regjeringen stanse planen om å innføre omregistreringsavgift på brukte elbiler.


I februar falt nybilsalget med -23,8 prosent sammenlignet med februar i 2021, men andelen elbiler fortsetter å øke.

Elbilandelen for næringsvirksomhet var på 57 prosent, og samlet utgjorde elbilandelen av nybilsalget 76 prosent.

‒ Bilsalget går ned, men elbilandelen øker sammenliknet med samme måned i fjor. Mer enn ni av ti privatkunder velger nå elbil når de kjøper ny bil. Det er imidlertid stor forskjell mellom private kjøpere og næringsvirksomhet, sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF.

Han mener at norske forbrukere nå gjør akkurat det myndighetene etterspør.

‒ Folk kjøper elbil når de kjøper ny bil. Februar var en av de beste elbilmånedene noensinne, målt i privat elbilandel, sier han.

Men:

‒ Folk flest kjøper bruktbil. Mange venter nå på en brukt elbil som passer for dem. For å få et så oppegående bruktmarked for elbiler som mulig bør regjeringen derfor droppe planene om å innføre omregistreringsavgift på brukte elbiler, sier han.

Regjeringen har sammen med SV blitt enige om å innføre omregistreringsavgift på brukte elbiler, men i påvente av klarering fra ESA er denne fortsatt ikke innført, opplyser NAF.

Fra før av har bensin- og dieselbiler en omregistreringsavgift på opptil 6.700 kroner.

‒ Fordelen med å ikke innføre omregistreringsavgift på elbiler er mange. Det vil gjøre brukte elbiler mer tilgjengelig for den store andelen av folk som ser etter bil i bruktbilmarkedet. I 2021 var fire av fem bilsalg en bruktbil, påpeker Braadland.

‒ I tillegg vil det kunne bidra til å øke næringsandelen på elbiler noe mer enn ellers, i tråd med myndighetenes mål om å kun selge nullutslippsbiler innen 2025.

Det er et markant skille på nye og brukte elbiler når det kommer til salg.

76 prosent av nybilene var altså elbiler i februar, mens kun 14 prosent av bruktbilene som ble omsatt i februar var elektriske.

Nesten halvparten, 45 prosent, av bruktbilene var dieselbiler, mens 29 prosent var bensinbiler. Resten var hybrider eller ladbare hybrider, melder NAF.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter