Opel Mokka må nøye seg med 4 stjerner

Euro NCAP har kjørt Renault Kangoo og Opel Mokka gjennom testkverna, og dessverre glapp toppscoren.


Ok, la oss først og fremst understreke at nye Opel Mokka stort sett er like trygg som de mange 5-stjerners bilene testet de siste årene. Men den mangler to viktige ting som gjør at toppscoren glipper.

Opel har byttet eiere siden de kom med den første Mokka-modellen i 2012, og har gått fra GM til PSA ‒ nå en del av den nye Stellantis-gruppen. Det betyr også at nye Mokka har hoppet fra den tidligere GM-plattformen Gamma II og over til Common Modular Platform (CMP), en plattform også Citroen C4 er bygd på.

Nettopp denne ble testet av Euro NCAP i forrige måned, og kom da ut med 4 stjerner.

Denne scoren følger Mokka, som mangler AEB (Autonomous Emergency Braking), en automatisk bremsefunksjon som blant annet skal beskytte syklister.

Nye Mokka mangler også en sentral kollisjonspute, og Euro NCAP er langt fra imponert.

‒ Stellantis ser ut til å akseptere lavere score generelt, og den nye Mokka mangler noen kritiske sikkerhetssystemer som blir stadig mer vanlig nå, sier generalsekretær Michiel van Ratingen.

‒ Den siste utgaven mangler åpenbart ambisjonen til forrige Mokka, som ble nummer to i 2012-kåringen av beste bil i liten familiebil-kategorien.

Euro NCAP har ikke testet noen Opel-modeller etter at de gjorde kriteriene enda tøffere før 2020-testingen startet, og den forrige som ble kjørt gjennom kverna var en Corsa tilbake i 2019. Også denne måtte nøye seg med 4 stjerner.

Opel Norge understreker at de mest solgte versjonene av Mokka-e her hjemme også har en oppgradert sikkerhetspakken, og denne inkluderer fotgjengeroppdagelse som også inkluderer syklister som Euro NCAP etterlyste.

Nå gjorde som sagt ikke Mokka seg helt bort foruten beskyttelsen av myke trafikanter i testen, men den utpreget seg heller ikke veldig positivt på noen områder.

Slik var scoren til Opel Mokka: 73 prosent i voksenbeskyttelse, 75 prosent i barnebeskyttelse, 58 prosent i beskyttelse av utsatte veibrukere og 64 prosent i førerassistenter.

Her testes Opel Mokka:

Den andre nye modellen som ble testet var flerbruksbilen Renault Kangoo, og som du kan se av scoren litt lenger ned presterte den faktisk hakket bedre enn Mokka i alle de fire hovedkategoriene.

Uansett holdt det dessverre bare til 4 stjerner også for Kangoo, for grunnet en litt for dårlig beskyttelse om den blir påkjørt i siden glapp akkurat toppscoren.

Men i motsetning til Mokka har Renault også utstyrt denne MVP’en med automatisk nødbrems som beskytter myke trafikanter.

‒ To 4-stjerners biler, men fra to forskjellige retninger. Med Kangoo har Renault lansert en respektabel etterfølger som presterer bra generelt, og mangler bare en senterairbag når det gjelder toppmoderne beskyttelse, påpeker van Ratingen.

Slik scoret Renault Kangoo: 78 prosent i voksenbeskyttelse, 87 prosent i barnebeskyttelse, 67 prosent i beskyttelse av utsatte veibrukere og 72 prosent i førerassistenter.

Slik ser det ut når Euro NCAP tester en slik flerbruksbil:

https://youtu.be/CVMvHjKyQNU

Det europeiske testsenteret har ikke kun kjørt de to modellene gjennom kverna, men testet også fire andre tidligere modeller som er søsken til andre modeller som tidligere har fått 5 stjerner.

Mercedes GLA og EQA oppnådde som B-klassen 5 stjerner, mens Cupra Leon også kopierte sin tvilling Seat Leon med 5 stjerner og full pott.

Til slutt fikk den ladbare hybriden av Volkswagen Tiguan også 5 stjerner, slik som også den versjonen testet tilbake i 2016 oppnådde.

Du skal selvsagt få se alle disse også, så her har du videoer fra disse testene.

Oppdatert VW Tiguan 2016:

Oppdatert Mercedes-EQ EQA 2019:

https://youtu.be/8W0Txm5t3w4

Oppdatert Mercedes-Benz GLA 2019:

Oppdatert Cupra Leon 2020:

https://youtu.be/VELD7sV43Vw

Til info: Saken er etter publisering oppdatert med info om at de fleste Mokka-E-bilene levert i Norge har ekstra sikkerhetsutstyr.

Les også:

Les mer om:

Nyheter