Opel Manta gjør elektrisk comeback!

Mange av de som vokste opp på 1970- og 80-tallet drømte om en Opel Manta, men i 1988 var det definitivt slutt for legenden. Men mot alle odds gjør den nå et elektrisk comeback.


En ny trend er i ferd med å spre seg i bilindustrien, nemlig å lage moderne elektriske versjoner av tidligere ettertraktede modeller.

Det mest kjente retro-perspektivet er kanskje Hyundai Ioniq 5, som er inspirert av et konsept fra 1974. Volkswagen har latt seg inspirere av «hippi»-vognen Bulli som er moderne tolket av den elektriske minibussen Buzz, og ikke minst har Peugeot gjort dette med legendariske 504 Coupé. Denne inspirerte elbilkonseptet E-Legend, men til tross for et ras med krav om at denne måtte inn i produksjon var og ble den et konsept.

-->
Et merke som kunne lagd seg et halvt dusin av elektriske retromodeller er Opel, som kan skilte med historiske modeller som Commodore, Kadett, Ascona og Rekord.

Og ikke minst Manta, en litt mer sportslig bil basert på Ascona-familien, produsert fra 1970 og fram til 1988.

Nå henter de like godt fram Manta A fra 1970, og kan presenterte en restomods i en elektrisk drakt ‒ mer bestemt en elektromod.

Restomods (restaurering/modifisering) betyr at entusiaster og bilmerker bygger klassiske modeller med en moderne vri, slik svenske Cyan nå gjør med den legendariske Volvo P1800.

Elektromods er selvsagt noe i den samme gaten, men her peker elektro på elektrifisering. Og Opel kjører linja helt ut.

Manta GSe ElektroMOD som den offisielt heter blir digital på innsiden slik blant annet Kadett GSi brøytet vei for, i tillegg til å innfri kravene til bærekraft og utslippsfrihet med et elektrisk drivverk.

Resultatet kan vi se på det eneste bildet Opel har vist av elbilen:

Navnet Elektro hinter også tilbake til den klassiske Opel Elektro GT som var langt forut sin tid.

Allerede i 1968 startet Opel med å forske på batterielektriske biler, og det hele ble innledet med Kadett B Stir-Lec som fokuserte på prinsippet om rekkeviddeforlenger. Her ladet altså forbrenningsmotoren opp batteriet, slik at den kunne kjøre som en elbil.

Tre år senere kom den første ordentlige elbilen, Opel Elektro GT. Denne brøt seks elektriske verdensrekorder, og elbilen med en toppfart på 188 km/t var ganske så imponerende. Bilen hadde to elmotorer som produserte 120 hk, og i en konstant fart på 100 km/t var rekkevidden på 44 kilometer.

Slik så elbilen som Opel viste fram for 50 år siden ut:

Både den og spesielt Manta er altså inspirasjonen for den nye retrobilen som skal gjøre ikonet udødelig.

For når de kaster ut forbrenningsmotor og den tilhørende girkassen risikerer ikke Manta GSe ElektroMOD å bli bannlyst fra veiene i framtiden, og den kommende generasjonen kan på en måte nyte bilen som skapte furore for 50 år siden.

Men Manta har inspirert mer enn en ny elbil, for designerne har latt seg inspirere av fronten når de har laget et nytt «ansikt» for kommende biler. Opel Vizor som dette heter er allerede på plass på Mokka og Crossland, men vil også prege alle kommende Opel-modeller slik som den kommende Astra-generasjonen.

Hva den elektriske Manta-modellen får av spesifikasjoner har ikke Opel sagt noe om, men ettersom modellen er ventet avduket i de neste ukene er nok ikke disse så langt unna.

Opel er allerede godt i gang med elbilsatsingen, og kan by på elbiler som Corsa-E, Mokka-E, Zafira-E og Vivaro-E, og snart også en elbil basert på en legende.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter