I fjor omkom 108 personer i trafikken, mens 107 døde året
før ‒ det laveste tallet siden bilene ble en vanlig del av trafikken. Disse tallene gjorde at Norge statistisk sett var det
sikreste trafikale landet i Europa, og både politikere, veimyndigheter og andre
trafikkaktører mente at det var realistisk med en nullvisjon rundt antall
drepte i trafikken.
Trafikk har 42 mennesker omkommet i trafikken så langt i år ‒ 9 flere enn samme
periode i fjor. – Dette er bekymringsfullt, sier Trygg Trafikk-sjef Jan
Johansen. I mai omkom 6 bilførere, 1 bilpassasjer, 2 motorsyklister, 1
mopedist og 2 syklister, totalt 12 personer. I mai 2018 omkom det 9 personer,
og totalt i løpet av de fem første månedene i fjor 33 personer. ‒ Selv om trafikksikkerheten i Norge jevnt over blir stadig
bedre, viser tallene fra måneden som har gått at veien fortsatt er svært lang
før visjonen om null drepte og hardt skadde i trafikken kan realiseres. Det
relativt høye antall omkomne i trafikken i mai understreker alvoret i trafikken
i Norge, sier Johansen. Han er bekymret for at trenden forsetter inn i
sommermånedene, tradisjonelt den perioden med høyest tapstall. ‒ Vi kjører gjerne mer og på steder som er ukjente for oss
om sommeren. Det krever noe ekstra av oss som sjåfører. I tillegg er det langt
flere motorsyklister og syklister ute på veiene. I sum skaper det mer komplekse
trafikksituasjoner, forklarer Johansen. ‒ Virkeligheten på veien i denne perioden stiller faktisk
enda større krav til alle i trafikken om godt samspill og økt aktsomhet,
poengterer Trygg Trafikk-sjefen.
fem årene har 47 mennesker omkommet i de tre sommermånedene juni, juli og
august. ‒ Sommermånedene betyr ofte høyere fart og mindre
oppmerksomme sjåfører. I tillegg er det dessverre slik at rus bak rattet er en
medvirkende årsak til mange tragiske hendelser på veiene i denne perioden. Som
bilfører må du være like skjerpet og klar nå som i andre perioder – og rus
hører ikke under noen omstendigheter hjemme bak rattet; det er livsfarlig for
både deg og andre i trafikken, understreker Jan Johansen. De 12 som døde på de norske veiene i forrige måned fordelte
seg over åtte fylker: 3 i Akershus, 2 i Oppland og Nordland, og 1 i Østfold,
Telemark, Aust-Agder, Vest-Agder og Trøndelag. Akershus topper den dystre statistikken i 2019 med 7 drepte, mens Møre og Romsdal og Nordland har hatt 5 dødsulykker på norske veier så langt i år. Det er kun tre fylker som ikke har opplevd dødsulykker så
langt i år, Oslo, Rogaland og Sogn og Fjordane. Les også: