Porsche skal gjøre neste generasjon Macan helelektrisk.
Sportsbilprodusenten er allerede på vei inn i den elektriske framtiden med den kommende Taycan, den første masseproduserte elbilen fra Porsche.
Men de vet også at det om de skal selge i store volum så er SUV tingen. Og slike har de allerede, og en av disse er den soleklare bestselgeren.
Vi snakker om Macan, den minste SUV--modellen til tyskerne. Modellen introdusert i 2014 har akkurat blitt helt ny, med sportsligere design, nytt utstyr og mer teknologi.
De har også på gang en helt ny bil.
Taycan blir altså den aller første masseproduserte elbilen fra selskapet, og denne skal etter planen komme mot slutten av året. Rett etter skal elbilmodell nummer to følge, Taycan Cross Turismo.
Og Porsche har ikke tenkt å stoppe med det.
‒ Elektromobilitet og Porsche går perfekt sammen; ikke bare fordi de deler en høyeffektiv tilnærming, men spesielt på grunn av de sportslige karakterene, sier Oliver Blume, styreformann i Porsche AG.
Dagens bilglade generasjon er vokst opp med sportsbiler der lyden er nesten like viktig som ytelse, og mange vet ikke helt hva de skal mene om moderne og lydløse sportsbiler.
Men elbilens inntog lar seg ikke stoppe, for bare hør hva Porsche planlegger.
‒ I 2022 investerer vi mer enn seks milliarder euro i elektrisk mobilitet, og innen 2025 vil 50 prosent av alle nye Porsche-kjøretøy kunne ha et elektrisk drivverk. Likevel vil vi i løpet av de neste ti årene fokusere på en drivmiks som består av enda mer optimerte bensinmotorer, plug-in hybridmodeller og rene elektrisk drevne sportsbiler. Vårt mål er å ta en banebrytende rolle i teknologi, og derfor vil vi fortsette å konsekvent tilpasse selskapet for framtidens mobilitet.
Den første modellen dette «går utover» er altså Macan, den populære SUV-modellen som det finnes nærmere 400.000 av på veiene. Mer enn hver tredje Porsche solgt i fjor var Macan.
Dette bestemte faktisk Porsche seg for allerede i juli 2018, på samme tid som de annonserte den oppgraderte Macan.
Neste generasjon av SUV-modellen blir startskuddet på den elektrifiserte satsingen til Porsche, og i likhet med Taycan får den 800-volts teknologi og bygges på Porsches egen PPE-arkitektur (Premium Platform Electric). Denne skal altså ikke lages på Volkswagen-gruppens (VAG) nye elbilplattform MEB.
Også Audi, et annet medlem av VAG, skal bygge elbiler på PPE-plattformen til Porsche, blant annet den kommende e-tron GT.
SUV-eventyret til Porsche startet i Leipzig tilbake i 2002. Da jobbet det «kun» 259 ansatte med å utvikle Cayenne, og ble i 2014 en fullskala fabrikk som i dag produserer mer enn 90.000 biler i året ‒ inkludert Panamera-serien.
I dag jobber det over 4.000 mennesker hos Porsche Leipzig.
Følg bil24 på Facebook
Les også: