Oi, en Golf med 340 hestekrefter

ABT har like godt kastet seg over den raskesteGolf-modellen som tilbys, og gitt den 50 flere hestekrefter.


Volkswagen er veldig opptatt av motorsport, og tilbyr de som
vil prøve seg på racing både en spesialversjon av Golf til baneracingen og en Polo
til rallysporten. Sistnevnte har blant annet Petter Solberg vært med på å
utvikle.

Golfen det er snakk om er en spesialversjon som heter GTI TCR,
og denne kan by på 340 hestekrefter og et dreiemoment på 410 Nm ved 2.500 r/min
i racingdrakt.

-->
Men Volkswagen så raskt muligheten til å løfte denne ut av
racerbanen og inn på de vanlige veiene også, så de bestemte seg for å lage den råeste
gateversjonen av Golf som finnes.

Så i fjor vår kunne de tilby en Golf GTI TCR som også er
gategodkjent, og denne lille hissigproppen byr på 290 hestekrefter og et
dreiemoment på 370 Nm rundt 1.600 r/min.

Du kommer altså ganske så nært racerbanen med denne TCR-versjonen,
men om du vil nærmere deg ytterligere har ABT Sportsline nok en løsning for deg.

De tyske tunerne har nemlig utviklet et trimsett til gateversjonen av TCR, og en ABT Golf GTI TCR kan nå by på eksakt samme antall hester som racingversjonen ‒ altså 340 hk.

Like imponerende er dreiemomentet, som de også har økt med
50 Nm i forhold til originalen og som dermed er på 430 Nm.

Det gjør at tiden på sprintdistansen 0-100 km/t barberes fra
5,6 sekunder og ned til 5,4 sekunder med ABT-utgaven, og toppfarten økes fra
250 km/t til 264 km/t.

Men det hjelper lite med mer kraft om ikke bilen klarer å ta
svingene i et høyere tempo, så ABT har også utviklet et nytt oppheng og gitt
den bedre krengningskontroll som lar den fyke gjennom svingene i et enda
raskere tempo.

I tillegg til at den er litt lavere enn den originale byr også ABT på noen helt nye felger, blant annet de svarte ABT GR-felgene på 20 tommer som er den hvite bilen på bildene under er utstyrt med.

Her kan du se hvordan resultatet har blitt:

Les også:

Les mer om:

Nyheter