Renault Mégane slettet nok en Civic R-rekord

Méagne R.S. Trophy-R vil ikke være noe dårligere enn HondaCivic Type R, og har tatt nok en banerekord.


Honda oppdaterte den spretne Civic Type R i 2017, og siden
har den besøkt en rekke baner i jakt på nye rekorder.

Det har resultert i sju(!) nye banerekorder for serieproduserte
forhjulsdrevne biler – Nordschleife (Tyskland), Estoril (Portugal), Silverstone
(England), Spa-Francorchamps (Belgia), Magny-Cours (Frankrike), Hungaroring
(Ungarn) og Mount Panorama (gatebane, Australia).

Nå har Renault et stykke opp til dette, men de er iallfall i
gang med å slette disse rekordene med den iltre Méagne R.S. Trophy-R ‒ også dette
en forhjulsdrevet sportsbil.

Dette er en 130 kilo lettere, litt stivere og mer aerodynamiske
utgave av R.S. Trophy, denne meget hissige sportsversjonen lansert tidligere i
år.

Faktisk tok den franske produsenten så seriøst på jobben når
de skulle utvikle Trophy-versjonen, at de likegodt hanket inn formel 1-føreren Nico
Hülkenberg.

Det bør gi den kjøreegenskaper i toppklassen, og under panseret hjelper en 1.8-liters turbomotor med 300 hestekrefter og et dreiemoment på 420 Nm til med å sende bilen raskt og sikkert rundt en bane.

Mégane R.S. Trophy-R er altså hakket råere, og Renault sier
at det skal lage «noen hundre» av denne spesialversjonen.

Og nå er den på rekordjakt.

Nye Civic Type R satte sin aller første rekord på Nürburgring
Nordschleife i 2017, og noterte seg da for en tid på 7:43,8 minutter rundt
strekket som måler 20,6 kilometer.

Den tiden var altså utfordringen til Mégane R.S. Trophy-R,
men ikke mer enn at den satte ny rekord ‒ 7:40,100.

Nürburgring har i år gjort om på rekordstrekket, som nå
måler den fulle 20,832 kilometers runden. Denne gjorde Mégane R.S. Trophy-R på
7:45,389, som altså er den nye referansetiden for serieproduserte biler med
forhjulsdrift.

Rekord nummer to de har satt blikket på, og nok en som Civic
R står bak, er den rundt Spa-Francorchamps.

Honda-modellen satte i fjor ny banerekord for FWD-biler med
tiden 2:53,72, og slo dermed sin egen rekord satt med den forrige generasjonen
av Type R i 2016.

Trophy-R med den rutinerte Laurent Hurgon bak rattet smadret den tiden.

Faktisk føk modellen rundt banen på imponerende 2:48,338, over fem sekunder raskere enn Civic R.

Rekorden ble satt under R.S.-dagene tidligere i uka, og dermed
var det også mange entusiaster som fikk oppleve den raskeste runden til en
serieprodusert forhjulsdrevet bil rundt den berømte banen.

Vi tar for gitt at det kommer nye rekorder signert Mégane R.S. Trophy-R.

Kanskje fem til?

Les også:

Les mer om:

Nyheter