Det britiske merket elsker å hedre gamle modeller, og holder
for eksempel akkurat nå på med Goldfinger DB5 Continuation ‒ en hyllest til
selveste James Bond-bilen. Og nå viser de fram en ny hyllest-modell som det kommer til
å bli rift om. Men før vi kommer til den må vi ha bakgrunnen for denne.
skikkelig på plass, DBR1. Den vant både VM og Le Mans det året, og i tillegg
til å være lynrask bød også DBR1 på vakre linjer som har vært merkets varemerke
siden. Aston Martin er selvsagt stolte av denne, faktisk så mye at
de i 2013 lagde en ultrasjelden modell kalt CC100 Speedster. Denne var altså inspirert
av DBR1, og når vi skriver ultrasjelden mener vi at den kom i svært begrenset
antall ‒ nemlig to! Ja, Aston nøyde seg med kun to slike. Det britiske merket er faktisk så stolte av arven at de har
opprettet en egen avdeling som blant annet står bak spesialbiler som skal hedre
gamle ikoner, og denne har som James Bonds spesialavdeling fått navnet Q-avdelingen. Disse har smeltet linjene fra disse DBR1 og CC100 Speedster
samt en midtre seksjon som er inspirert av DB3S fra 1953, og kommet opp med en
helt ny modell som bør gi deg pustevansker. For sjekk V12 Speedster:
siste, meget spennende spesialmodell i dag, sa sjefen Andy Palmer under
fredagens presentasjon. ‒ V12 Speedster demonstrer på en utrolig måte bredden av
evner og besluttsomhet fra teamet «Q by Aston Martin», som har jobbet
utrettelig for å lage denne fantastiske, 2-seters sportsbilen rettet mot våre
mest krevende og entusiastiske kunder. Q-avdelingen har kun brukt et drøyt år på denne, noe som er
ganske så drøyt. For det er enormt mange steg som skal gjennomføres før en bil
har gått fra tegnebordet til å være produksjonsklar, og her må Q-gjengen hatt
et tempo som selv 007 hadde vært imponert av. Ok, vi klarer ikke å la være; Q-tipsene må ha stått i kø. Bilen har mer enn et imponerende ytre, for denne er satt
sammen på Aston Martins aluminiums-arkitektur. V12 Speedster har hentet elementer
fra både DBS Superleggera og Vantage, noe som har gitt den en unik plattform. V12 Speedster er selvsagt kledd i karbonfiber der det er
mulig, og har fått en masse håndlagede deler og andre eksklusive materialer både
på ut- og innsiden ‒ ja, til og med 3D-printet gummi!?
kommer til AM-modeller, og navnet til den aller nyeste avslører hva som befinner
seg under panseret. Her har de plassert en V12 med twinturbo på 5.2-liter med
bøtter av krefter, mer eksakt 700 hestekrefter og et dreiemoment på 753 Nm. Denne har de koblet til en ZF 8-trinns automatkasse, og
ytelsene står ikke noe tilbake for DBR1. 0-100 km/t gjøres på 3,5 sekunder, og toppfarten er på 300
km/t. Prisen er 8 millioner kroner, i England, og sitter du på en
slik cash og sikler på en V12 Speedster må du handle raskt. Aston Martin skal
kun lage 88 versjoner av denne som settes sammen for hånd, og utleveringene
skal starte rett etter at vi bikker inn i 2021. Og dette er hva de 88 kan se fram til: Les også: