Vi har selv opplevd hvor viktig det er å etterstramme hjulene etter å ha skiftet disse. For en del år siden løsnet nemlig et av bakhjulene under kjøring, men det gikk heldigvis bra. Vi rakk å etterstramme før det løsnet helt, og avverget dermed en potensiell farlig situasjon. Men ikke alle er like heldige. NAF sier at det er mange som opplever hjulbolter som løsner, og i verste fall hjul som faller av mens man kjører. Løsningen er altså å etterstramme boltene. – Det er en god investering å bruke fem minutter på å etterstramme hjulboltene, enten du har lagt om selv eller gjort det på dekkhotell eller verksted. Da unngår du ubehagelige og farlige situasjoner, sier Jan Harry Svendsen, rådgiver i NAF. Han anbefaler at etterstrammingen skjer rundt 50 kilometer at bilisten har lagt om hjulene. ‒ Husk på at du strammer i kryss og at du strammer boltene med riktig moment, slik at du holder seg innenfor spesifikasjonen fra bilprodusenten, sier Svendsen. En utfordring med hjulbytte er å vite hvor hardt man skal stramme til hjulboltene, for dette er ikke alltid åpenbart. Løsningen er å bruke en momentnøkkel, noe som betyr at nøkkelen gir etter når den møter en viss motstand. ‒ Det er ikke bare å stramme til så hardt du klarer, understreker Svendsen.
- Etterstram etter 50 kilometer.
- Bruk momentnøkkel slik at boltene trekkes til med rett kraft.
- Ikke stram boltene for hardt.
- Stram boltene i et «stjernemønster» eller i for av et kryss om bilen har fire hjulbolter.
- Rett tiltrekningsmomet finner du i bilens instruksjonsbok.
