Det tyske folkebilmerket har allerede på plass ID.3, ID.4, ID.5 og ID.6, og da er vel det mest logiske at den neste elbilen ut blir ID.7. Og det blir den.
Bilen får verdenspremiere i 2. kvartal i år, og skal være på plass både i Europa og i det viktige kinesiske markedet senere i år. For dette blir den andre globale MEB-modellen til Volkswagen, og følger dermed i hjulsporene til ID.4 som også er på plass over hele verden.
-->
Det elektriske flaggskipet ble vist fram iført et svært forvirrende kamuflasjemønster under verdens største forbrukerelektronikkmesse, CES i Las Vegas, tidligere denne måneden.
‒ Med ID.7 understreker vi målet vårt om å tilby intelligente teknologier og kundeorienterte innovasjoner i høyvolums premium mellomstørrelsessegmentet, sier Kai Grünitz, medlem av Brand Board of Management med ansvar for utvikling.
Volkswagen holder fortsatt kortene tett til brystet, men avslører nå hva som bor i det nye og smarte klimaanlegget som finner veien til ID.7.
Dette kan selvsagt slås på før noen setter seg inn i bilen, noe som er kjekt både på vinteren og sommeren. For det er altså mulig å forvarme bilen når kulden biter fra seg, og avkjøle bilen før man setter seg inn i den når varmen er høy.
Tyskerne forklarer at om døren åpnes når det er hett på utsiden, vil de smarte lufteventilene fordele luften raskt rundt i cockpiten ved hjelp av dynamiske horisontale bevegelser.
Når det sitter folk i bilen, kan luftstrømmen omdirigeres rett mot kroppen eller brukes til indirekte ventilasjon av innsiden. ID.7 blir den aller første Volkswagen-modellen med et slikt intelligent kontrollsystem.
Volkswagen sier at de har jobbet hardt med å gjøre klimakontrollen mest mulig brukervennlig, og kontrollfunksjonen er plassert på det øverste nivået på det nye 15-tommers infotainmentdisplayet. Dette gjør at den alltid er synlig og kan aktiveres med et enkelt fingertrykk.
Gjennom menyen er det mulig å styre de smarte lufteventiler digitalt, mens styrken og retningen til luften også kan lagres individuelt. Temperaturen er også mulig å kontrollere ved hjelp av bakgrunnsbelyste berøringsglidere.
Videre forklarer Volkswagen at ID.7 at det digitalt styrte klimaanlegget også kan aktiveres med stemmestyring. Her er det også noe som heter «Smart Climates» på engelsk.
Et eksempel på dette er et program som aktiverer rattvarmen om kommandoen «Hei Volkswagen, hendene er kalde» sies. Da vil klimaanlegget rettet varm luft mot rattet i rundt fem minutter.
«Personaliseringer» er også et stikkord, for det er mulig å lagre individuelle preferanser i ID.7 som inkluderer innstillingene for det automatiske klimaanlegget. Smart om flere bruker bilen.
Bilens klimaanlegg reagerer også på sola. Jepp.
Tyskerne sier at når den automatiske funksjonen er aktivert, reagerer smartsystemet på de klimatiske omgivelsene. Det er blant annet en sensor i området ved frontruten som reagerer på vinkelen til sollyset og setter i gang tiltak. Om sola skinner sterkt på den ene siden av bilen, tilpasser ID.7 klimaanlegget i enda større grad for de varmere sonene. Først mot det respektive området av bilens interiør, og deretter i spesifikt mot passasjerer i bilen, forklarer Volkswagen.
Slik ser Volkswagen for seg hvordan det nye klimaanlegget fordeler luften inn i kupeen:
Les også: