Porsche leverte ut 309.884 nye biler til kundene i fjor, noe som betyr en økning på 2,6 prosent fra det foregående året. Og det altså i en tid der også det tyske merket føler følgene av krigen i Ukraina, utfordringene med koronaviruset og en fortsatt flaskehals når det kommer til delekjede-leveringer.
Det betyr at det i snitt ble levert ut 849 nye Porsche-biler hver eneste dag, og mer eksakt annethvert minutt gjennom hele 2022. Det er ganske så imponerende for et merke som for bare noen tiår siden kun solgte sportsbiler, og som befinner seg på den øvre halvdelen rent prismessig.
-->
‒ Våre suksessfaktorer er forbedret prisposisjonering, den sterke produktmiksen, økningen i bilsalg, valutakurseffekter og vår strenge kostnadsdisiplin, sier Lutz Meschke, nestleder og medlem av hovedstyret for finans og IT.
Resultatet av det økende salget finner vi også i regnskapet, for der ble det satt solide rekorder.
Gruppens salgsinntekter i 2022 beløp seg til 37,6 milliarder euro, noe som betyr en vekst på hele 13,6 prosent mot 33,1 milliarder euro i 2021. Driftsresultat endte på 6,8 milliarder euro, og det er over 1,5 milliard euro mer enn året før.
Videre kan Porsche forteller at gruppens driftsavkastning økte fra 16,0 prosent til 18,0 prosent, og de nærmer seg dermed målsetningen i det helt nye «Road to 20»-programmet.
‒ Under vanskelige forhold oppnådde vi det sterkeste resultatet i Porsches historie, med god klaring, sier en fornøyd styreleder, Oliver Blume.
‒ Vi var også i stand til å tilby våre kunder spennende nye produkter også i 2022. Dette er resultatet av en god teamprestasjon.
I år startet de altså på veien mot det langsiktige målet med over 20 prosent driftsavkastning.
‒ Med Road to 20 gjør vi Porsche enda mer spenstig og merket vår sterkere enn noen gang, sier Meschke.
‒ Og vi kommer til å ta en ny titt på alt, fra produktutvalget vårt og priser til kostnadsstrukturen vår. Vi ønsker å øke kvaliteten og gjøre produktene våre enda mer attraktive.
Det nye programmet er for øvrig fortsettelsen på «Profitability Program 2025», og dette skulle gjøre Porsche mer forberedt på uforutsette kriser enn de har vært tidligere.
Dette inkluderte også en børsnotering i fjor høst, og med enda mer økonomisk sikkerhet kan de stille siktet framover.
‒ Vi vil styrke spesifikke evner innen nøkkelområder som programvare og batteriteknologi, sier Meschke.
Kort sagt vil Porsche stryket grepet det allerede har i det luksuriøse segmentet.
‒ Vi kombinerer et enestående produkt med en svært personlig opplevelse. Med et merke som tar ansvar i samfunnet, sier Oliver Blume.
‒ Vi utvider produktporteføljen vår med nye sportsbilkonsepter. Vi vil også fortsette å fokusere på begrensede opplag og utvide vårt Sonderwunsch-program i fremtiden. Vi ønsker å imøtekomme kundenes ønsker og livsstil enda mer enn vi allerede gjør, og overgå deres forventninger gang på gang.
Mer konkret betyr dette fire nye helelektriske modeller.
Den første er muligens den med aller størst salgspotensiale, for det er nemlig en helelektrisk versjon av den litt mer kompakte SUV-modellen Macan. Denne elbilen kommer i 2024.
Tyskerne har også planlagt en helelektrisk versjon av 718-modellen, og her er planen at den skal komme i midten av tiåret.
Til slutt skal også den store SUV-modellen, Cayenne, komme i helelektrisk utgave, og 4. generasjonen av denne skal hjelpe Porsche til å nå målet om at 80 prosent av alle nybilene de selger i 2030 skal være elbiler.
Men det er også en fjerde helt ny og enda større helelektrisk modell planlagt, og denne skal lages på plattformen SSP Sport utviklet av Porsche.
‒ Vi understreker og styrker dermed vår sportslige luksusposisjonering. Vi observerer økende profittmasser i dette segmentet, spesielt i Kina og USA, forklarer Blume.
Dette er en SUV som er plassert over Cayenne, og skal både by på imponerende ytelser og være ganske selvkjørende. Ja, vi vet, de to tingene er ikke akkurat hånd og hanske, for sportsbiler må man jo selv kjøre.
Før alt dette, altså i år, skal Cayenne gjennom en omfattende oppdatering som også fører til tre ladehybrider med enda lengre elektrisk rekkevidde. Men ikke bare det, de har også på gang et nytt chassis som skal levere enda bedre kjøreegenskaper, mer komfort og gjøre SUV-modellen enda mer kapabel i terrenget.
Så selv om 2022 ble et rekordår, akter ikke Porsche å ta noen hvilesteg ‒ de gir enda mer gass og lover mer moro i årene som kommer.
Her er den kommende Porsche Cayenne:
Les også: