Det går unna med Toyota. I mars viste de fram et nytt konsept av bybilen Aygo som de kalte Aygo X prologue, en utgave som skulle vise at også den lille bilen kunne være stor og dristig.
Toyota var raske med å legge til at dette var et konsept, men de fleste skjønte at de hadde en plan med denne. Spesielt ettersom de hadde tatt det samme grepet med søsteren Yaris med en røffere utgave kalt Yaris Cross. X’en til Aygo uttalelses nemlig «cross».
-->
I forrige måned kom da også bekreftelsen. Aygo X skulle inn i produksjon som en helt ny kompakt urban crossover i A-segmentet.
Ganske eksakt én måned senere viser Toyota fram den nye utgaven av Aygo.
Dette er altså en modell utviklet på den kjente GA-B plattformen fra Toyota Global New Architecture (TNGA). Nye Aygo X vokser, men er fortsatt en svært kompakt bil.
Lengden har økt med 235 mm til eksakt 3,7 meter, noe som også betyr mer innvendig plass. Bakerst er det nå bagasjeplass på 231 liter, over 60 liter mer enn tidligere.
I tillegg har crossoveren fått røffe detaljer, og ikke minst en todelt lakkfarge som gjør at den skiller seg ut fra mengden.
Bilen er designet og produsert i Europa, og håpet er at den skal vise vei for en ny stil i europeiske byer fra neste år.
‒ Alle fortjener en kul bil. Når jeg ser på Aygo X prologue, er jeg virkelig stolt over å si at ED-teamet har laget akkurat det. Jeg er spent på å se den revolusjonere segmentet, sier Ian Cartabiano, Design Director hos Toyota European Design and Development.
Bilen er altså en langt røffere utgave av dagens Aygo, og ikke minst skal fargene krydre hverdagen i byene. Ifølge Toyota selv skal uttrykket understreke evnen til bevegelse med en fremoverlent holdning.
De fire fargene er inspirert av krydder, hvor hver enkelt fanger smakene og personlighetene ved bilen.
Cardamom skaper en følelse av stil og eleganse, med en raffinert og nedtonet estetikk med grønnfargens lave fargemetning.
Chilli er en brennende og premium farge som fanger oppmerksomheten av forbipasserende med en varm og dyp fargerefleksjon, takket være inkludering av små blåfargede metallic-flak i rødfargen.
Ginger er en sofistikert og varig beige som hinter til eventyrlyst og har en varm kompleksitet i fargetonen.
Juniper er ungdommelig med en liten dose maskulinitet og er en blåfarge skapt spesielt for modellen for å gi den et iskaldt uttrykk samtidig som den har subtile røde undertoner.
Designgjengen i franske Nice har altså tatt utgangspunkt i den oppsiktsvekkende Aygo X prologue når de har satt sammen produksjonsutgaven, og poenget bak fargekonseptet er at disse kraftfulle krydder-fargene står i sterk kontrast til det sorte taket og bakparten. Det skal føre til at en Aygo X umiddelbart skiller seg ut og lett gjenkjennes.
Som du skal få se av bildene nederst følger også dette konseptet over til innsiden, som også er unikt designet med blant annet X-symbolet er sydd inn i setestoffet.
På toppen vil de tilby en enda mer krydret Limited Edition-utgave av Aygo X i Cardamom-fargen de første seks første månedene, og denne får detaljer i matt mandarin oransje både utvendig og innvendig.
‒ Den to-fargede Aygo X skaper oppmerksomhet umiddelbart. Det er helt klart ikke bare en detalj. Det er en integrert del av designen, påpeker Anastasiia Stoliarova hos Toyota Europa.
Og se om du spotter «Aygo X» på hovedlyktene når du blar gjennom bildene. De har for øvrig full LED belysningsteknologi, hvor kjørelys og blinklys består av to lysrør omgitt av et glødende lys som understreker Aygo-signaturen under alle lysforhold.
‒ Med Aygo X hovedlysene har vi gjort fronten fokusert og tillitsfull. I Toyotas designspråk kaller vi det «keen», forklarer Tadao Mori, leder av stylingavdeling hos Toyota Motor Europe.
I tillegg til mer plass kan også Aygo X by på enda bedre utsikt, for bakkeklaringen er økt med 11 mm fra forrige generasjon og sitteposisjonen har økt med 55 mm. Her tenker også Toyota sikkerhet, og de har også vinklet A-stolpen som jo kan hindre sikten med 10 prosent til 24 grader for å gi økt utsyn.
Bilen har også fått større hjul, noe som skal bidra til en bedre kjørekomfort i kombinasjon med TNGA-fjæringen.
Videre har den selvsagt også blitt mer moderne med ny teknologi og kan kobles til en app, og den lille bilen tilbyr også noe ikke alle langt større og dyrere kan ‒ nemlig trådløs kobling av mobiltelefoner både til Googles Android-system og Apples iOS-system. De aller fleste mobilene kan dermed kobles trådløst til multimediasystemet i Aygo X.
Den er selvsagt også utstyrt med den nyeste versjonen av Toyota Safety Sense som bruker båe kamerasensor og radar, og denne inkluderer Pre-Collision System (PCS) med oppdagelse av fotgjengere i alle hastigheter.
Dette åpner også for oppdagelse av fotgjengere på dag og natt, oppdagelse av syklister, skadebegrensing ved kollisjon, intelligent adaptiv fartsholder, filholder og styreassist ved nødsituasjoner.
Selv om dette er en liten tøffing, er den ikke blant de aller sterkeste i byen. Toyota har tenkt økonomisk bruk, og utstyrt Aygo X med sin prisbelønte 1-liters, 3-sylindret motor. Her er forbruket opplyst til 0,47 liter på mila, mens utslippet er på 107 g/km med CO2.
Toyota opplyser ikke noe pris for den kommende Aygo X, men så forferdelig mye dyrere enn dagens Aygo som starter på svært så rimelige 175.200 kroner bør den kanskje ikke bli.
Her er bildene av den nye tøffingen til det japanske merket, Toyota Aygo X:
Les også: