Nye Smart blir enda smartere

Den lille elbilen blir blant annet utstyrt med en digital følgesvenn.


Gamle Smart versus nye Smart er to forskjellige merker, bokstavelig talt.

Tidligere var det Daimler som sto bak den lille bybilen som ble laget for å være en smart bil i urban trafikk, men så har det skjedd endringer som er ganske så viktig for Smart.

Daimler-gruppen har endret navn til Mercedes-Benz-gruppen, og Geely-gruppen har kommet inn som deleiere av bilmerket. Den kinesiske gruppen som blant annet eier Volvo og Polestar eier 50 prosent av nye Smart, og bilene skal også produseres i Kina.

Dette får også konsekvenser for tidligere importører, som nå må skrive nye avtaler med Smart. Men det bør ikke by på altfor store problemer i Norge, for her er det Mercedes-Benz Norge som står bak merket.

Med den nye tiden følger det også en helt ny strategi. Smart skal bli en helelektrisk, og bilene selv skal nå bli ganske så smarte.

Merket sier ubeskjedent nok at det er teknologien som skal tilpasse seg menneskene, og ikke omvendt, med det resultatet at bilen skal bli en nær følgesvenn.

Hva dette konkret betyr får vi nå vite litt mer om, for den første utgaven, kalt #1 (nummer 1), har nå hatt premiere.

‒ Verdenspremieren på Smart #1 markerer starten på en helt ny generasjon helelektriske modeller fra merket. Bertel O. Steen har tegnet en intensjonsavtale med smart Europe, og er i prosess for å ferdigstille rammene rundt en distribusjon av smart i Norge, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

‒ Det er forventet at distribusjonen vil gå gjennom en agentmodell. Vi gleder oss til den elektriske fortsettelsen, og forventer å se nye Smart på norske veier i løpet av 2023.

Det er fortsatt kompakte biler det handler om, og #1 er 4,27 meter lang. Men det er en stor og viktig forskjell, nemlig akselavstanden. Elbiler trenger ikke like plasskrevende drivlinjer, og nye Smart utnytter dette med å strekke ut akselavstanden til 2,75 meter. Det betyr langt mer innvendig plass.

Designet er også endret for å gjøre bilen mer moderne, og kan blant annet by på skjulte elektriske dørhåndtak, rammeløse dører og flytende tak. Dette er grep som vanligvis er forbeholdt langt dyrere biler.

På den digitale innsiden er det fokus på føreren, og #1 byr blant annet på en avatar som skal være en intelligent følgesvenn med AI-basert (kunstig intelligens) stemmekontroll i brukergrensesnittet.

Dette skal knyttes sømløst inn i det sammenkoblede økosystemet til bilen, smart appen og dataskyene, som Smart selv sier. Dette blir koblet sammen med personlig smart ID, og infoen blir beskyttet av en høy kryptering.

En ting mange sikkert setter pris på er at det er mulig å dele nøkkelen digitalt. En av tingene #1 byr på er nemlig en app som også inneholder en digital nøkkel, og dette er mulig å dele mulig gjennom et internt peer-to-peer (P2P) nettverk.

#1 byr selvsagt også på trådløse oppdateringer (OTA), og merket sier at mer enn 75 prosent av alle ECU’ene (elektriske kontrollenheter) kan oppdateres eksternt.

Den neste generasjonen knytter også sammen omgivelsesbelysningen og betjeningsmenyene enda mer, og disse kan også tilpasses av føreren. Også dette er et ledd i strategien om at bilen og føreren skal smelte enda mer sammen som en enhet.

Så hva med spesifikasjonene?

Vel, #1 er utstyrt med et batteri på 66 kWh som åpner for rekkevidder opp mot 440 kilometer, den skal kunne lades til 80 prosent på 30 minutter og byr på et elektrisk drivverk med 272 hk og 343 Nm.

Her er mer info rundt kommende Smart #1, og under dette kan du se bilder av den nye generasjonen Smart.

Drivlinje og ytelser:

MotorElektrisk motor
DrivlinjeBakhjulstrekk
Effekt272 hestekrefter (200 kW)
Maksimalt dreiemoment343 Nm
Toppfart180 km/t

Lading og forbruk:

BatteriarkitekturNCM batteri
Batterikapasitet66 kWh
Rekkevidde (WLTP)420 – 440 km
LadingAC: 22 kW DC: 150 kW
LadetiderAC: 10 – 80% <3 timerDC: 10 – 80% <30 min
TilkoblingCCS Type 2 – standard mode 3 ladekabel

Mål og vekt:

Lengde / bredde / høyde4.270 / 1.822 / 1.636 mm
Akselavstand2.750 mm
Vekt1.820 kg
Tillatt totalvekt2.270 kg

Her er bildene:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter