- Annonse -
HjemElbilerNye Smart blir enda smartere

Nye Smart blir enda smartere

Den lille elbilen blir blant annet utstyrt med en digital følgesvenn.

Gamle Smart versus nye Smart er to forskjellige merker, bokstavelig talt.

- Annonse -

Tidligere var det Daimler som sto bak den lille bybilen som ble laget for å være en smart bil i urban trafikk, men så har det skjedd endringer som er ganske så viktig for Smart.

Daimler-gruppen har endret navn til Mercedes-Benz-gruppen, og Geely-gruppen har kommet inn som deleiere av bilmerket. Den kinesiske gruppen som blant annet eier Volvo og Polestar eier 50 prosent av nye Smart, og bilene skal også produseres i Kina.

Dette får også konsekvenser for tidligere importører, som nå må skrive nye avtaler med Smart. Men det bør ikke by på altfor store problemer i Norge, for her er det Mercedes-Benz Norge som står bak merket.

Med den nye tiden følger det også en helt ny strategi. Smart skal bli en helelektrisk, og bilene selv skal nå bli ganske så smarte.

- Annonse -

Merket sier ubeskjedent nok at det er teknologien som skal tilpasse seg menneskene, og ikke omvendt, med det resultatet at bilen skal bli en nær følgesvenn.

Hva dette konkret betyr får vi nå vite litt mer om, for den første utgaven, kalt #1 (nummer 1), har nå hatt premiere.

‒ Verdenspremieren på Smart #1 markerer starten på en helt ny generasjon helelektriske modeller fra merket. Bertel O. Steen har tegnet en intensjonsavtale med smart Europe, og er i prosess for å ferdigstille rammene rundt en distribusjon av smart i Norge, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

‒ Det er forventet at distribusjonen vil gå gjennom en agentmodell. Vi gleder oss til den elektriske fortsettelsen, og forventer å se nye Smart på norske veier i løpet av 2023.

- Annonse -

Det er fortsatt kompakte biler det handler om, og #1 er 4,27 meter lang. Men det er en stor og viktig forskjell, nemlig akselavstanden. Elbiler trenger ikke like plasskrevende drivlinjer, og nye Smart utnytter dette med å strekke ut akselavstanden til 2,75 meter. Det betyr langt mer innvendig plass.

Designet er også endret for å gjøre bilen mer moderne, og kan blant annet by på skjulte elektriske dørhåndtak, rammeløse dører og flytende tak. Dette er grep som vanligvis er forbeholdt langt dyrere biler.

På den digitale innsiden er det fokus på føreren, og #1 byr blant annet på en avatar som skal være en intelligent følgesvenn med AI-basert (kunstig intelligens) stemmekontroll i brukergrensesnittet.

Dette skal knyttes sømløst inn i det sammenkoblede økosystemet til bilen, smart appen og dataskyene, som Smart selv sier. Dette blir koblet sammen med personlig smart ID, og infoen blir beskyttet av en høy kryptering.

En ting mange sikkert setter pris på er at det er mulig å dele nøkkelen digitalt. En av tingene #1 byr på er nemlig en app som også inneholder en digital nøkkel, og dette er mulig å dele mulig gjennom et internt peer-to-peer (P2P) nettverk.

#1 byr selvsagt også på trådløse oppdateringer (OTA), og merket sier at mer enn 75 prosent av alle ECU’ene (elektriske kontrollenheter) kan oppdateres eksternt.

Den neste generasjonen knytter også sammen omgivelsesbelysningen og betjeningsmenyene enda mer, og disse kan også tilpasses av føreren. Også dette er et ledd i strategien om at bilen og føreren skal smelte enda mer sammen som en enhet.

Så hva med spesifikasjonene?

Vel, #1 er utstyrt med et batteri på 66 kWh som åpner for rekkevidder opp mot 440 kilometer, den skal kunne lades til 80 prosent på 30 minutter og byr på et elektrisk drivverk med 272 hk og 343 Nm.

Her er mer info rundt kommende Smart #1, og under dette kan du se bilder av den nye generasjonen Smart.

Drivlinje og ytelser:

MotorElektrisk motor
DrivlinjeBakhjulstrekk
Effekt272 hestekrefter (200 kW)
Maksimalt dreiemoment343 Nm
Toppfart180 km/t

Lading og forbruk:

BatteriarkitekturNCM batteri
Batterikapasitet66 kWh
Rekkevidde (WLTP)420 – 440 km
LadingAC: 22 kW DC: 150 kW
LadetiderAC: 10 – 80% <3 timer
DC: 10 – 80% <30 min
TilkoblingCCS Type 2 – standard mode 3 ladekabel

Mål og vekt:

Lengde / bredde / høyde4.270 / 1.822 / 1.636 mm
Akselavstand2.750 mm
Vekt1.820 kg
Tillatt totalvekt2.270 kg

Her er bildene:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Fire eksperter har plukket ut de seks beste kjøreveiene. En norsk berømt og svært så fotogen strekning er blant de utvalgte. (Fotos: Mazda)

Kåret til en av verdens beste kjøre-strekninger

Ja, du kjenner igjen bildet, gjør du ikke? Eksperter har kåret berømt norsk strekning til en av de aller...
Lading skremmer mange fra å ta kjøreturen nedover kontinentet. (Foto: NAF)

På Europa-tur med elbilen? Har er tipsene

NAF sier at det er fult mulig å ha en god elbilferie i Europa. Nylig gjennomførte YouGov på oppdrag for...
Ford viser nå en ellevill varebil som selv formel 1-bilene skal slite med å henge på opp til 100 km/t. (Fotos: Ford)

Ford med en helt vanvittig el-varebil

Hørt om den elektriske varebilen som akselererer like fort som en formel 1-bil? Ikke det, nei. Gigantiske Ford satser hardt...
Mercedes Vision EQXX har gitt oss en smakebit på framtidens rekkevidder for elbiler. (Fotos: Mercedes)

Mercedes’ elbil klarte 1.202 km rekkevidde

Med et forbruk på pene 8,3 kWh rullet og rullet Mercedes Vision EQXX, før den til slutt stoppet etter...
Ludvig er ekstra bekymret for all søppelet han finner langs veikanten. (Foto: Hold Norge Rent)

Ikke kast søppel ut av bilvinduet. Hilsen Ludvig

Med flykaos og korona blir det også bilferie på mange i år, og Ludvig er litt bekymret. Han frykter...
Dette er en ny sjef i Continental-familien. (Fotos: Bentley)

Bentley viser fram ny sjef

Continental GT Mulliner W12 kombinerer luksus og ytelser på et helt nytt nivå. Fordelen med et luksusmerke som Bentley er...
En prototype av Polestar 5 er på plass under Goodwood-festivalen, og der skal de kjøre to ganger opp den berømte bakken. (Fotos: Polestar)

Polestar 5 sikter mot 884 hk

Svenskene har ikke tenkt å leke når de utvikler sin første helelektriske GT-modell. Polestar-merket springer rett ut fra motorsporten. Det...
Peugeot knaller til med en helt ny 408 med ganske lekre linjer. (Fotos: Peugeot)

Peugeot lokker med en coupé

Splitter nye Peugeot 408 skiller seg helt klart ut fra resten av familien. Peugeot selv kaller den nye 408 for...
Toyota oppgraderer Rav4 for modellåret 2023. (Fotos: Toyota)

Toyota oppgraderer bestselgeren

Rav4 får blant annet et nytt multimedia-system og flere førerassistenter. Det aller meste handler om elbiler når det kommer til...
Et barnesete med kollisjonspute har imponert i tre tyske tester denne våren. (Fotos: Cybex)

Barnesete med airbag imponerte

Ja, det finnes barnesete med integrert airbag. Og det er åpenbart effektivt. Det testes selvsagt barneseter stadig vekk, og i...
BMW M fyller på med en M3 Touring. (Fotos: BMW)

Her er stasjonsvognen av BMW M3

BMW M3-familien er komplett med utgaven kalt M3 Touring. Da BMW kom med M1 tilbake i 1978 tenkte de ikke...
Dette er tegningene av en ny elbil fra Volkswagen, ID. Aero. (Fotos: VW)

Volkswagen pirrer med svær el-sedan

Store ID. Aero skal først øremerkes et land hvor befolkningen ikke er så veldig lange. Tilbake i 2018 var Volkswagen...
Prodrive hyller nå en spesialutgave av Subaru Impreza som kom i 1997. (Fotos: Prodrive)

Klassiske Subaru Impreza har gjenoppstått

Jadda ‒ Prodrive kliner til med en ny utgave av den berømte gatebilen som fulgte i kjølevannet av WRC-suksessen...
Et lite steg for Defender, med kanskje et svært for transportsektoren? Nå kommer byggesettet som enkelt gjør klassiske Land Rover Defender om til en elbil. (Fotos: Electrogenic)

Lanserer elbil-byggesett for klassiske Land Rover

Nå kan du, eller kanskje aller helst en litt mer faglært bilmekaniker, bygge om den klassiske Land Rover Defender...
Hyundai Ioniq 6 blir en ganske oppsiktsvekkende bil, iallfall om vi skal dømme etter denne skissen. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 6 blir en oppsiktsvekkende elbil

Ja, Hyundai har tenkt å videreføre de fantastiske linjene til konseptet Prophecy til den serieproduserte Ioniq 6. Det var mange...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her