Nye Skoda Enyaq har nå gått inn i produksjon. (Fotos: Skoda)

Nye Skoda Enyaq inn i produksjon

En av de mest populære elbilene blir nå fornyet.


For de mange Enyaq-eierne, over 250,000 globalt og over 25.000 her i Norge, startet 2025 med en god nyhet. For rakettene hadde knapt landet før Skoda meldte en oppgradert Enyaq med nytt Modern Solid-design og mer utstyr.

Det er også nye bærekraftige materialer på innsiden samt nye digitale funksjoner.

-->
Resultatet er en Enyaq med en oppgitt rekkevidde opp mot 580 kilometer, og bakerst er det et bagasjerom på 585 liter for Enyaq og 570 liter for den nye Enyaq Coupé.

Maks ladeeffekt er for øvrig 175 kW for 85x-utgaven som har en oppgitt rekkevidde på nærmere 540 kilometer og 135 kW for Enyaq 85 som er den med lengst oppgitt rekkevidde.

Og den nye utgaven av det som var Europas 3. mestselgende elbilmodell i fjor nærmer seg, for den har nå gått inn i produksjon ved hovedfabrikken i Mlada Boleslav.

‒ Produksjonsstarten for den nye Enyaq-familien er et veldig spesielt øyeblikk for produksjonsteamene våre. Som Skodas første MEB-baserte modell markerte forgjengeren en stor milepæl i produksjonen, og la grunnlaget for prosessene vi drar nytte av i dag, sier Andreas Dick, styremedlem i Skoda Auto for produksjon og logistikk.

‒ Vi har omfattende tilpasset produksjonsfasilitetene våre, slik at vi kan bygge både helelektriske kjøretøy og Octavia på en enkelt produksjonslinje.

Nye Enyaq er som nåværende basert på MEB-plattformen til Volkswagen-gruppen, og denne står blant annet bak alle ID-bilene til Volkswagen, Audis Q4 og Q5 og Cupras Born og Tavascan. Ja, Ford har til og med lånt plattformen for både Explorer og Capri, to nye elbiler som bærer historiske modellnavn.

Enyaq blir tilgjengelig med to batteristørrelser og tre drivlinjealternativer, og dette åpner for ytelser mellom 150 kW/204 hk og 210 kW/286 hk. Enyaq 60 og Enyaq 85 har en elmotor og bakhjulsdrift, mens Enyaq 85x også har en motor foran.

0-100 km/t er for øvrig oppgitt til 6,7 sekunder.

Det nye designet gjør modellen mer aerodynamisk, og luftmotstanden er oppgitt til 0,245 for Enyaq og 0,225 for Enyaq Coupé. Skoda sier selv at Coupé-utgaven får over 590 kilometer rekkevidde, men dette varierer altså litt med tanke på utstyr bilen har.

Standardutstyret for nye Enyaq inkluderer oppvarmede forseter, et oppvarmet ratt, Kessy Advanced med Open-On-Approach og Walk-Away Locking, 3-soners Climatronic, Side Assist, Predictive Adaptive Cruise Control (pACC) og Traffic Jam Assist.

Av nye digitale funksjoner er det Remote Park Assist og Remote Trained Parking, og det er mulig å velge mellom seks designutvalg på innsiden.

Salget av nye Skoda Enyaq startet allerede dager etter at bilen ble vist fram i januar, og leveringene skal etter planen starte rundt påsken.

Her er flere bilder av den oppdaterte modellen:

Les også:

Hva tenker du