For de mange Enyaq-eierne, over 250,000 globalt og over 25.000 her i Norge, startet 2025 med en god nyhet. For rakettene hadde knapt landet før Skoda meldte en oppgradert Enyaq med nytt Modern Solid-design og mer utstyr.
Det er også nye bærekraftige materialer på innsiden samt nye digitale funksjoner.
‒ Produksjonsstarten for den nye Enyaq-familien er et veldig spesielt øyeblikk for produksjonsteamene våre. Som Skodas første MEB-baserte modell markerte forgjengeren en stor milepæl i produksjonen, og la grunnlaget for prosessene vi drar nytte av i dag, sier Andreas Dick, styremedlem i Skoda Auto for produksjon og logistikk.
‒ Vi har omfattende tilpasset produksjonsfasilitetene våre, slik at vi kan bygge både helelektriske kjøretøy og Octavia på en enkelt produksjonslinje.
Nye Enyaq er som nåværende basert på MEB-plattformen til Volkswagen-gruppen, og denne står blant annet bak alle ID-bilene til Volkswagen, Audis Q4 og Q5 og Cupras Born og Tavascan. Ja, Ford har til og med lånt plattformen for både Explorer og Capri, to nye elbiler som bærer historiske modellnavn.
Les også:
- Så mye rekkevidde har Kias nye varebil
- Vil ha grense på 50.000 kroner for skaderegisteret
- Alpine feirer 70 år med ny A110-versjon