Nye regler fra i morgen gir dyrere EU-kontroll


8. februar kommer nye regler som gir bedre, likere og mer trafikksikre EU-kontroller.  Kravene blir strengere men fleksibiliteten skal også bli bedre for forbrukerne.

Vi har i en tidligere artikkel skrevet om de nye kravene som gjelder fra i morgen.  Nå gjelder ikke lenger regelen om at siste siffer i registreringsnummer skal bestemme når bilen din skal inn til EU-kontroll.

– Fra februar vil kontrollfristen bestemmes av dato for førstegangsregistrering og siste godkjente kontroll, uavhengig av tallene i registreringsnummeret ditt, forklarer avdelingsdirektør Henning Harsem på Statens Vegvesen i en pressemelding.

-For de fleste bileiere betyr det at de kan kontrollere bilen når de vil så lenge den blir godkjent innen to år etter siste godkjente kontroll. Dette vil gi bileierne større fleksibilitet ved at de kan gjennomføre EU-kontrollen når det passer for dem.

Det vil stilles større krav til verkstedene som gjennomfører kontrollene.  De må kurses og sertifiseres personlig for å kunne gjennomføre disse.  Kursene innebærer 9 timer teori og 14 timer praktisk opplæring for den enkelte mekaniker.

Kursingen av ansatte og nye krav til kostbart verkstedutstyr vil gi store kostnader for de som utfører EU-kontroller. For små verksteder kan kostnadene bli så store at de kutter ut EU-kontrollene.

Større kostnader for forhandlerne vil med stor sannsynlighet bety at dette dekkes inn gjennom høyere priser for bileier.

- For oss i NAF, som er en av de store, profesjonelle aktørene og som gjennomfører rundt 100.000 EU-kontroller i året, tar vi investeringene og fortsetter å tilby medlemmer og kunder EU-kontroll, sier Nils Sødal hos NAF.

Kontrollfristen du har i dag gjelder imidlertid inntil du har gjennomført neste EU-kontroll. Det er viktig å merke seg at det er strammet inn på regler og frist for etterkontroll.

Selv om kontrollen kan gjennomføres når eier ønsker det, er fristen likevel 2 måneder for å utbedre eventuell mangler og få kjøretøyet godkjent. Det er viktig å merke seg at en ikke-godkjent kontroll likevel aldri vil føre til en lengre frist enn den opprinnelige.

Fristen er endelig, og den tidligere administrative ordningen med ytterligere 2 måneders utsettelse etter fristens utløp er fjernet. Dersom fristen oversittes, eller dersom mangler ikke rettes innen fristen for etterkontroll, vil kjøretøyet ilegges bruksforbud.

Vegdirektoratet vil inntil videre sende ut et påminnelsesbrev til bileier 2-3 måneder før fristen for neste godkjente PKK.  Mange verksteder har varselkontroll og kan sende ut påminnelse til deg om at bilen skal inn.

- For å slippe å huske på dette, er det lurt å melde seg på en varslingstjeneste hos oss eller andre. Da får du beskjed og kan kontrollere bilen i god tid, sier Nils Sødal i NAF.

Når skal bilen til EU-kontroll:  Sjekk her

Les også: Nye regler for EU-kontroll fra 2019

Følg bil24 på Facebook

 

Les mer om:

Nyheter Forbruker