For noen kom julaften veldig tidlig i år. For allerede i august kunne Porsche presentere en ny versjon av ikonet 911 som gjør den til en ekte racerbil. Den som har de fem fryktede tegene bak seg ‒ GT3 RS. En «RennSport»-utgave.
Dette er tysk og betyr enkelt og greit racing, så det soleklart hva Porsche vil med en slik utgave. Den skal fly rundt racerbanene.
-->
For å gjøre den mest kapabel til en slik oppgave har tyskerne tatt flere grep, og et av disse er veldig godt synlig.
De har nemlig gitt den nye 911 GT3 RS et enda bedre veigrep blant annet gjennom en diger og todelt bakvinge med et aktivt øvre vingeelement, noe som selvsagt skyver bilen enda mer til underlaget.
Denne bakvingen er faktisk høyere enn bilens tak, noe som aldri før har skjedd i 911-historien.
Men også foran har det skjedd viktige ting.
Der har Porsche byttet ut tre-radiator-designet med en løsning som den klassevinnende Le Mans-bilen 911 RSR og ikke minst racerbilen 911 GT3 R har ‒ sistnevnte er den store inspirasjonen for 911 GT3 RS.
Nå kommer den nye gatesjefen med en sentral radiator posisjonert hvor bagasjeplassen er i andre 911-modeller, noe som har gjort sitt til at Porsche har kunne satt på enda flere aktive aerodynamiske elementer i fronten.
Resultatet av endringene foran og bak er formidable ‒ 409 kilo med marktrykk ved 200 km/t. Ved 285 km/t er marktrykket på sjuke 860 kilo, noe som er tre ganger så mye som en vanlig 911 GT3.
Og for å toppe dette har tyskerne løftet teknologi fra Formel 1 ‒ nemlig det som kryptisk nok er kalt for DSR. Dette står for Drag Reduction System, og fungerer slik at en flaps åpnes på rettstrekninger og reduserer drageffekten ‒ og mindre luftmotstand gir som kjent høyere toppfart.
Når det bremses, GT3 RS er selvsagt tilgjengelig med digre keramikkdisker, byr også bilen på en luftbremse-funksjonen. Denne aktiveres når bremsen trykkes hardt inn ved høye hastigheter, og da blir vingeelementene foran og bak satt til maksimalt ‒ og skaper på den måten en aerodynamisk retardasjonseffekt som hjelper selv bremsingen.
I tillegg har Porsche fokusert på en masse andre områder for å få 911 GT3 RS til å gå raskest mulig rundt en bane, og vekten er for eksempel trimmet ned til 1.450 kilo.
Hjertet er en 4-liters motor enda mer tunet enn en standard 911 GT3, noe som betyr 525 hestekrefter som sendes lynraskt til hjulene via en 7-trinns PDK-kasse. Det hjelper bilen til å klare 0-100 km/t på 3,2 sekunder og nå en toppfart på 296 km/t.
Porsche er selvsagt spent på hva det nye flaggskipet klarer rundt verdens mest utfordrende racerbane, Nordschleife ‒ kjent som det grønne helvete.
Og nå har de endelig testet akkurat det.
‒ I dag leverte 911 GT3 RS det den allerede hadde lovet ved første øyekast ‒ den er absolutt fortreffelig på racerbanen, sier Andreas Preuninger, direktør for GT-biler.
‒ Med tanke på de langt fra ideelle forholdene, med sterk motvind på den lange strekningen av Döttinger Höhe og kjølige asfalttemperaturer, er vi fornøyd med denne tiden. 911 GT3 RS setter nye standarder for aerodynamikk og chassis. Aldri før har en landeveisbil legemliggjort så mye motorsport.
Utgaven som luftet seg rundt Nordsløyfa hadde Weissach-pakken og var utstyrt med Michelin Pilot Sport Cup 2 R-dekk, 275/35 R20 foran og 335/30 R21 bak.
‒ Vi mistet litt marktrykk på grunn av den sterke, til tider kastevind, men jeg er fortsatt veldig fornøyd med runden, sier testføreren, Porsche-ambassadør Jörg Bergmeister.
‒ Spesielt i de raske delene er 911 GT3 RS i en egen liga. Her er det på et nivå som vanligvis er forbeholdt racerbiler i toppklasse. Bilen setter også nye standarder innen bremsing. Raske runder på Nordschleife er rett og slett veldig gøy i denne bilen.
Som du kan se av videoen fløy den nye Porsche 911 GT3 RS rundt banen på 6:49,328 minutter, og slo dermed den vanlige 911 GT3 med 10,6 sekunder. Med bedre forhold ville dette selvsagt vært enda mer. Bilen gjorde også den tidligere litt kortere standardrunden på 6:44,848 minutter.
Dette er dog ikke rekord for gatelovlige sportsbiler. Den tilhører nemlig utgaven Porsche 991 GT2 RS med Manthey Performance Kit, og denne luftet Lars Kern rundt Nordschleife i fjor sommer ‒ og satte rekordtiden på 6:43,300 minutter.
Sjekk videoen når 911 GT3 RS flyr rundt verdens mest utfordrende racerbane, og hold deg i så fall godt fast. Følg også med på den bevegelige bakvingen i grafikken.
Les også: