Hele åtte biler fikk 5 stjerner

Euro NCAP har kjørt på med hele 10 biler under sin siste testrunde, og kun to av disse misset toppscoren som er på 5 stjerner.


At nye biler blir stadig med trafikksikre viser den siste testrunden til Euro NCAP, hvor også BYD ble testet for aller første gang. Det gikk særdeles bra.

Faktisk klarte åtte av bilene så bra at de ble belønnet med 5 stjerner, mens kun to biler scoret dårligere ‒ dog oppnådde de klart godkjente 4 stjerner.

Euro NCAP sier at det var en del imponerende resultater, og trekker fram Mercedes EQE og nykommeren BYD med sin Atto-modell.

I tillegg oppnådde Mazda CX-60, BMW X1 og 2-serien Active Tourer, de nyeste generasjoner Seat-søskene Ibiza og Arona og Volkswagen Golf 5 stjerner.

Til slutt fikk Citroën C5 X og Mobilize Limo 4 stjerner. Begge disse produses faktisk i Kina ‒ C5 X produseres av Dongfeng Peugeot-Citroën Automobile og Limo av Renault-Jiangling.

Kanskje aller mest imponerte Mercedes EQE, som i likhet med EQS er full av teknologi som skal gjøre bilen enda mer trafikksikker.

En EQE er mulig å få med noe som Active Distance Assist Distronic med Active Steering Assist og åpner for kjøreassistanse på motorveier. Systemet er det første som har blitt vurdert av Euro NCAP som når føreren ikke reagerer manøvrerer bilen trygt til det tregeste kjørefeltet før bilen stopper.

Faktisk vurderer også Euro NCAP noe som er kalt Assisted Driving, og funksjonen kalt Active Emergency Stop Assist gjør sitt til at EQE faktisk er den bilen som har scoret høyest i denne testen.

‒ Full autonom kjøring er fortsatt et stykke unna, men grunnlaget legges av robuste, høyytende assisterte kjøresystemer som dette fra Mercedes, sier Euro NCAP’s generalsekretær, Michiel van Ratingen.

‒ Gratulerer til dem med «Very Good»-karakteren, i tillegg til årets fjerde toppscore med 5 stjerner.

Tidligere i år har også Mercedes-modellene C-klasse, Citan Tourer og T-klasse oppnådde 5 stjerner.

EQE scoret solid i alle de fire kategoriene, med 95 prosent i førersikkerhet, 91 prosent i barnesikkerhet, 83 prosent i utsatte veibrukere og 81 prosent i førerassistenter.

Den siste testrunden viser også at noen bilprodusenter oppdaterer biler underveis, og Golf 8 ble første gang testet i 2019. Men den har nylig fått nytt utstyr som skal holde den oppdatert også på sikkerhet, og oppnådde 5 stjerner.

‒ Det er mye press på bilprodusentene for å forlenge levetiden til kjøretøyene, spesielt de til biler med forbrenningsmotor som snart vil bli erstattet av helelektriske modeller, sier van Ratingen.

‒ De fleste bilprodusentene har en tendens til å bare la tiden løpe, og noen kan til og med vurdere sikkerhetsreduksjoner for å opprettholde konkurranseevnen. Så det er gledelig å se Volkswagen kontinuerlig forbedre sikkerheten til Golf, slik at den holder seg à jour med den siste utviklingen og holder tritt med konkurrentene.

Her krasjes en Volkswagen Golf:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter