Den aller siste Jaguar F-Type

Jaguar F-Type har en 75 år lang blodlinje, og er designet av en legende.


Kun tre år etter 2. verdenskrig kom den første «moderne» sportsbilen med Jaguar-merket, den sagnomsuste og vakre XK120 som etter hvert også kom som XK120-C ‒ enkelt og greit kjent som C-Type. Det var starten på en rekke modeller som ble toppet en ekte legende.

Jaguar XK140 fulgte først i 1954, XK150 i 1957 i tillegg til racerbilen D-Type produsert mellom 1954 og 1957.

Så dukket selveste Jaguar E-Type opp i 1961, en bil basert på D-Type. Ifølge ryktene skal ikonet Enzo Ferrari ha uttalt at dette var den vakreste bilen han noensinne hadde sett, og det sier i så fall det aller meste.

Det britiske merket satte stopp for E-Type i 1974, men glemte den selvsagt ikke. Så det dukket opp flere konsepter de neste tiårene, dog uten at det resulterte i en oppfølger.

Det endret seg i 2011 med konseptet C-X16 ‒ faktisk en ladbar hybrid. To år senere kunne Jaguar presentere det endelige resultatet designet av Ian Callum, en ekte arvtaker til E-Type som de naturlig nok kalte for F-Type.

Og siden det til neste år er 75 år siden den første sportsbilen passer det godt å ta adjø med F-Type, og det skal britene gjøre med tre nye utgaver.

En F-Type R-Dynamic med en 4-sylindret 300 hk sterk motor kun tilgjengelig som RWD, en F-Type 75 med en V8-motor som huser 450 hk og som er mulig å få enten som RWD eller AWD, og til slutt topputgaven med en V8 AWD som kan skilte med hele 575 hk.

‒ I 75 år har Jaguar vært kjent for å produsere ekstraordinære sportsbiler med enestående ytelse, smidighet og fantastisk kjørekomfort, sier Matthew Beaven, Jaguar Land Rover Chief Designer.

‒ F-Type Special Editions er utformet etter disse prinsippene, med unike innvendige og utvendige designdetaljer som hyller tradisjonene, før Jaguar blir et helelektrisk merke i 2025.

Bilene har selvsagt fått sine egne kjennemerker, deriblant nye 20-tommers felger, mens storesøster med 575 hk klarer 0-100 km/t på kjappe 3,3 sekunder. Den med 450 hk klarer sprinten på 4,4 sekunder, og lillesøster med en 2-liters motor når 100 km/t på 5,6 sekunder.

Og ja, det er både 8-trinns Quickshift-girkasse og en Quiet Start-funksjon for de to med V8-motorer, og på innsiden er også Performance-seter standard for de to sterkeste av trioen.

Jaguar skal altså over til elbiler i framtiden, og dermed er spesialutgavene av F-Type en slags adjø til de bensindrevne sportsbilene til merket som startet med å lage motorsykler med sidevogner tilbake i 1922.

Leveringene av den siste versjon av bilen som ble kåret til verdens vakreste i 2013 skal starte når vi går inn i 2023, og over i England starter bilen på 67.825 pund. Hva den norske prisen eventuelt blir er ikke klart.

Slik oppsummerer Jaguar Land Rover selv jubileumsmodellen:

  • For å hylle den siste modellåroppdateringen til F-Type kan kundene velge mellom F-Type 75 eller F-Type R 75 Special Editions, med Jaguars Supercharged 5.0-liters V8-motor med henholdsvis 450 hk og 575 hk – som Coupé eller Convertible
  • Eksklusivt håndverk: Med sine unike innvendige og utvendige designdetaljer, omfattende spesifikasjoner og unik Giola Green metallic lakk, er Special Editions en siste hyllest til forbrenningsmotorer på performance-bilen før Jaguar blir et helelektrisk, moderne luksusmerke fra 2025
  • Instinktiv og kraftig ytelse: F-Type tilbyr kraftige, responsvillige drivlinjer, inkludert versjoner fra 300 hk til 575 hk, som leverer enestående kjørekomfort og et umiskjennelig lydbilde
  • Sportslig smidighet: F-Type leverer en engasjerende kjøreopplevelse med umiddelbar og intuitiv respons på førerens bevegelser

Vi oppsummerer selv med noen bilder av den vakre sportsbilen, som helt klart er en verdig arvtaker til selveste Jaguar E-Type:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter