Av klimataktiske årsaker skal du nå lete lenge etter en ny ladbar
hybrid som ikke ruller over 50 kilometer på den elektriske drivlinjen. For
dette har blitt en slags magisk grense, både for EU’s WLTP-regnskap og for mange
land med tanke på innslagspunkt for avgiftslettelse. Dermed er det kun eventuelt de produsentene som har sovet i
timen som kommer med ladbare hybrider som har en kortere elektrisk rekkevidde
enn 50 kilometer.
tilpasset versjon av den meget populære hybriden Passat GTE. Dagens versjon er kun målt etter den urealistiske NEDC-standarden,
og der har den en elektrisk rekkevidde på 50 kilometer. Så langt klarer du altså ikke å kjøre, men en plass rundt 35
kilometer kan være mulig å klare. Den kommende er også målt etter NEDC, og da er rekkevidden
oppgitt til 70 kilometer. Altså 20 kilometer mer enn modellen den erstatter, og
det sørger et batteri som er økt med 31 prosent for. Kapasitet lyder nå på 13
kWh. I dag må bilprodusentene oppgi verdiene i den mer
realistiske WLTP-standarden, og det gjør selvsagt Volkswagen. Dermed faller rekkevidden
ned til 50-tallet. Mer eksakt er den elektriske rekkevidden for stasjonsvognutgaven
til Passat GTE på 54 kilometer, mens sedanen skal klare 56 kilometer på strøm. Dette
er altså reelle rekkevidder det bør være mulig å komme nær. Den tyske produsenten sier at den nye rekkevidden åpner for at den nye Passat GTE kan fungere som en ren nullutslippsbil i byene, og understreker at det også gjelder store byer som Berlin og Paris.
går fra fire til tre for å gjøre ting enda enklere for de som kjører. Det er en ren elbilmodus, en sportslig GTE-modus og den som
kanskje blir mest brukt ‒ hybridmodusen. GTE-modusen setter i sving både elmotoren og TSI-motoren, og
dermed er alle de 218 hestekreftene og dreiemomentet på 400 Nm tilgjengelig.
Toppfarten blir da den kule hastigheten av 222 km/t. I hybridmodusen bytter bilen selv mellom elmotoren på 115 hk
og bensinmotoren på 156 hk. I hybrid er det også mulig å justere hvor mye batteriet skal
lades opp under kjøringen, og føreren kan også velge hvor mye av
batterikapasiteten som skal reserves til ren elkjøring.
blir den nest billigste i Norge med en startpris på 465.000 kroner. Den kommer
også som Businessline, Alltrack og R-Line, hvor TSI-versjonen med 272 hestekrefter
blir den foreløpige toppversjonen som starter på 650.600 kroner. Volkswagen sier altså at den nye modellen nå er på vei til forhandlerne, så den bør være på plass hos de norske forhandlerne i løpet av noen uker. Nybiltester har prøvd den nye Passat GTE-versjonen, så klikk deg over dit og les hva de konkluderte med.