Nye Mitsubishi ASX med premiere

Modellen som kom i 2010 blir ny, og denne gang ved hjelp av kommende Renault Captur. Men den er ikke helelektrisk.


Du trodde kanskje Tesla var den bilen som startet den helelektriske revolusjonen, men Mitsubishi slo dem med tre år. Jepp.

Den første masseproduserte elbilen var nemlig den lille og rare i-MiEv, en elbil som Mitsubishi allerede hadde klar som prototype i 2006.

Bilen ble avduket på verdens miljødag tilbake i 2009, 4. juni, og slik lød det i presseskrivet:

«En pioner som vil åpne døren for de neste 100 årene for bil-samfunnet.»

Dette var bilen som for alvor satte elbilen på kartet her hjemme, og i 2011 var faktisk over halvparten av alle elbilene som ble solgt en i-MiEv, noe som også inkluderer søstermodellene Peugeot iOn og Citroën C-Zero. Dette ble også den første elbilen som bikket 10.000 solgte biler globalt.

Men da andre merker kastet seg på elbilbølgen, valgte Mitsubishi å satse på andre typer biler. Det skulle vise seg å være en tabbe, og situasjonen ble til slutt så alvorlig at merket i 2020 meddelte at de frøs inntaket av nye biler til Europa.

Noen måneder senere kom heldigvis meldingen om at de snudde på dette, og ytterligere noen måneder senere kunne Mitsubishi slippe nyheten at de kommer med to nye biler basert på Renault-modeller.

Den ene av disse, SUV-modellen ASX som hinter til «Active Sports Crossover», nærmer seg nå.

Denne er en tvilling av den nye Renault Captur, og 2. generasjon har selvsagt det meste av moderne hjelpemidler som vi forventer av en ny bil ‒ slik som førerassistenter gjennom ADAS-pakken, et digitalt instrumentpanel og et infotainment-system.

Nye ASX blir også delvis elektrifisert, og kommer med drivlinjer som Plug-in Hybrid (PHEV), Hybrid (HEV) og Mild Hybrid, men altså ikke som en ren elbil. Den ladbare hybriden har et batteri på 10,5 kWh, men Mitsubishi opplyser ikke en elektrisk rekkevidde for denne.

Mitsubishi Motors Europe har stor tro på den nye ASX-generasjonen, som kommer til utvalgte markeder her i Europa.

‒ SUV-vekst og elektrifisering er de dominerende trendene i dagens europeiske marked, og det er satt til å fortsette ‒ som en elektrifisert SUV, med en full pakke av avansert teknologi og infotainment, passer den nye ASX perfekt for det europeiske markedet, sier den europeiske Mitsubishi-sjefen, Frank Krol.

For selv om mye handler om elbiler når det kommer til nybiler, vil nok også denne SUV-modellen selges ganske greit i land som ikke kun er elbilfokusert, for dette er en bil som det er solgt 380.000 av her i Europa.

Mitsubishi hører hjemme i en allianse med Renault og Nissan, og nye ASX får også selskap av en annen søstermodell fra det franske merket.

Vi nevnte prototypen til i-MiEv som var på plass i 2006, og denne het faktisk Colt i-MiEv. Men hvor elektrisk den kommende Colt som er en tvilling til Renault Clio faktisk blir vet vi ikke, men det spørs om ikke Mitsubishi nøyer seg med en ladehybrid også her.

Både nye ASX og Colt som også skal være på plass til neste år er bygd på CMF-B-plattformen til Renault-Nissan-Mitsubishi, og slik ser den førstnevnte ut ‒ 2. generasjonen av Mitsubishi ASX satt sammen i Renault-fabrikken i Spania:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter