Både Mercedes og AMG ser som kjent inn mot den elektriske verden, og sammen har de også tatt det første helelektriske steget med Mercedes-AMG EQS.
Den bilen er så nær at det også er åpnet for norsk salg, og prisen for elbilen med 658 hk og 950 Nm starter på 1.304.000 kroner.
-->
Men det betyr ikke at de kun fokuserer på elbiler, for spesielt AMG har lyst til å utnytte smarte løsninger de har vært med på å utvikle for formel 1-bilene.
Disse er som kjent utstyrt med et hybrid drivverk, og denne har funnet veien til personbilene via E Performance. Her er konseptet en elmotor og et batteri på bakakslingen, og kobler man det opp mot noe av det råeste Mercedes-AMG har blitt det litt av en kruttønne.
Det viser den nye utgaven av Mercedes-AMG GT 63 S.
Her er en 4-liters V8 biturbo-motor koblet sammen med en permanent synkron elmotor, et høyytelsesbatteri utviklet av AMG og det fullt variable AMG Performance 4Matic+ firehjulsdriftsystemet.
Resultatet er en systemeffekt på formidable 843 hk og et maksimalt system-dreiemoment på hele 1.400 Nm.
Dette gir en akselerasjon fra stillestående til 100 km/t på bare 2,9 sekunder, og etter mindre enn 10 sekunder er 200 km/t nådd. Raketten gir seg når den når 316 km/t.
Alt av ny teknologi er selvsagt puttet inn i den nye spesialversjonen, som også er skodd med noen eksklusive 21-tommers felger.
Man trenger heller ikke å gå for den grønne fargen, som spesialutgaven til AMG kommer i. Mercedes tilbyr også en utgave i en eksklusiv rød farge, men denne får ikke absolutt alt som den grønne kan tilby. Så skal man ha det aller råeste, handler det om det grønne trollet.
Og prisen er også et lite troll.
For E Performance starter på 196.897 euro, mens det baller på seg ytterligere 21.777 euro for den grønne utgaven. Den starter dermed på 218.674 euro, noe som betyr 2,18 millioner kroner. Og det er altså basisprisen i Tyskland.
Her i Norge tilbyr Mercedes også den ordinære AMG GT, men den utgaven står oppført uten pris. Den dyreste AMG-utgaven som faktisk har fått norsk pris er en GLS SUV, som har en startpris på voksne 2.447.999 kroner.
Men den sportslige E Performance-utgaven er ikke den aller dyreste, selv om den også ypper seg veldig også mot det aller største og mest luksuriøse flaket til tyskerne.
Mercedes-Maybach S 680 4Matic starter nemlig på 216.282 euro, mens Mercedes-Maybach S 580 4Matic framstår som det reneste kuppet med en startpris på 164.101 euro ‒ langt under den nye AMG-utgaven.
Daimler sier at markedslansering av Mercedes-AMG GT 63 S E Performance skjer i april, men om den hele tatt blir tilgjengelig i Norge gjenstår å se.
Les også: