Toyota opprettet sitt luksusmerke Lexus i 1989, og bare fem år
senere banket de igjennom en idé om å lage en SUV med de luksuriøse detaljene
som sedanmodellene var kjent for. Ytterligere fire år senere kunne de presentere
sluttresultatet, Lexus RX.
og den innværende ble presentert i 2015. Denne får nå store endringer, både på utsiden, innsiden og rent
teknologisk, men det er fortsatt mulig å gjenkjenne den som en RX. Det første man legger til en de nye støtfangerne både foran
og bak, og denne gir RX en ny sammenhengende linje. Den har også fått nyer lykter, grill og sideskjørt, og det hele skal ifølge Lexus selv gi et enda sportsligere og kraftfullt uttrykk. Bilen er også stivere enn den utgående versjonen, og har blant annet fått nye støtdempere og styreassistanse. Alt dette skal bidra til en enda bedre kjørekomfort, og da hjelper det også at den byr på en aldri så liten verdensnyhet. Lexus var tidlig ute med LED-lys og adaptive fjernlys, og
knaller nå til med noe de kaller BladeScan AHS.
lyset overføres til en linse som lyser opp veien. Det høres kanskje ut som en oppskrift på et blinkende lys,
men ved bruk av ny teknologi er alt dette styrt ved å synkronisere rotasjonen
av speilene og slå LED-diodene på og av. Resultatet av dette skal være at områder som tidligere var vanskelig
å lyse opp, blir det nå. Som for eksempel veiskulderen, eller personer litt
lengre fremme. AHS skal gjøre det mulig å oppdage forgjengere inntil 56
meter foran bilen, mot 32 meter for forrige versjon av lykter. Den nye RX-modellen får også Lexus Safety System +, som
inkluderer ting som kollisjonsvarslere, filholder og skiltgjenkjenner.
Sistnevnte vises både på head-up display (HUD) og multimediaskjermen. Toyota kommer nå med støtte for både Android og iPhone, og den får også nye RX, og det er også mulig med stemmestyring.
for første gang i Europa i juni. Nå er det altså klar for markedet, og er
ventet inn til forhandlerne i løpet av høsten. Her er flere bilder: Les også: