Det ruller nærmere 20.000 elektriske Hyundai Kona rundt på norske veier, og det er langt over et år siden elbilen rundet 100.000 eksemplarer her i Europa. Den banet altså vei for Hyundais elbilsatsing, som nå inkluderer den prisbelønte Ioniq 5.
Den rene elbilmodellen baner på sin side vei for en helt ny serie med elbiler kalt Ioniq, men det betyr ikke at de setter sluttstrek for modeller som både kommer som hybrid og elbil ‒ som Kona. Her i Norge er den dog kun tilgjengelig som elbil.
-->
For koreanerne har ikke tenkt å la historisk viktige Kona seile sin egen sjø, og knaller nå til med en skikkelig oppdatering av den populære elbilen. Og de gjør det skikkelig, så her er det ikke bare noen få og små endringer. De har nesten laget en helt ny bil.
En grunn til Konas suksess er størrelsen, for dette er en kompakt SUV som passer veldig godt i byene. Det blir den fortsatt, men Hyundai spanderer noen ekstra centimeter som gjør den enda litt mer praktisk.
Nye Kona vokser med 150 mm og blir 4,36 meter lang. Den eser ut i bredden med 25 mm, mens den viktige akselavstanden økes med 60 mm. Det betyr mer innvendig plass.
En ny front som åpenbart er inspirert av konseptet Seven gir den nye utgaven av Kona et langt mer dynamisk utseende, og har som Ioniq 5 parametriske overflater og definerte linjer.
‒ Kona er oppskalert med en unik karakter, og den helt nye modellen utrykker med selvtillit sitt tøffe og dynamiske utseende. Kona er videreutviklet på alle måter, og omfavner en enda større allsidighet enn før. Den passer for mange forskjellige livsstiler, sier toppsjef i Hyundai Design Center, SangYup Lee.
Lysdesginet til fronten tar også veien helt bak, så det er lysplanker både foran og bak på nye Kona. Hyundai er så stolte av løsningene at de også har gitt det et navn ‒ lyslinjen kalles Pixelated Seamless Horizon Lamp og er altså på plass både foran og bak på nye Kona.
At det har blitt litt mer voksen gir altså bedre innvendig plass, og Hyundai forklarer at de har gitt den et flytende dashborddesign og et plassbesparende og bredt interiør på innsiden. Videre sier de at den også har et living space som passer en rekke livsstiler, og at den byr på praktiske løsninger og en videreutviklet brukeropplevelse.
Helt fremst er det doble 12,3-tommers skjermer og selvsagt byr nye Kona på stemningslys, mens girvelgeren er montert på rattstammen som gir bilen en renere midtkonsoll med ekstra plass.
Også for de bak har plassen økt, og Hyundai kan også fortelle at de også har redesignet bagasjerommet slik at de utnytter plassen der enda bedre.
Bilen leveres også med særegne 19-tommers lettmetallfelger med pikseldesign, pikselelementer i grillen og pikseldesign bak. Den blir også tilgjengelig med mørke kontrastfarger, opplyser Hyundai.
Den nye Hyundai Kona Electric bør ikke være så altfor langt unna, for Hyundai sier at den skal lansere i 2023. Mer spesifikk enn det er de ikke, og legger til at det kommer mer info rundt den oppdaterte bilen i månedene framover.
Så da får vi nok vite hva nye Kona også byr på av rekkevidder, ladefart og pris, som jo er litt viktig når folket skal kjøpe seg en ny elbil.