For rundt fem år siden var det elbil-hysteri i Norge, og det oppsto til dels voldsomme ventelister rundt nye elbiler. Det førte til et ganske nytt fenomen her i Norge, nemlig flipping.
Noen av de som var så heldig og stå langt framme i køene, enten for de var tidlig ute med bestillingen eller at de hadde gode kontakter, la bilene rett ut på Finn med en pris langt over den opprinnelige. Nordmenn var nemlig så desperat etter nye elbiler at de mer enn gjerne betalte overpris.
-->
Hyundai hadde en av elbilene med en av de aller største ventelistene, for Kona Electric bydde på en uslåelig kombinasjon ‒ en SUV med en rimelig utgangspris. Selv før prisen var kjent sto det 20.000 på reservasjonslisten, og i 2018 nærmet ventetiden seg to år.
Det er svært lenge å vente på en ny bil, og siden har heldigvis bilmerkene fått mer sving på produksjonen av elbilene ‒ selv om pandemien, mangelen på kretskort og krigen har gjort sitt til å forsinke den mer enn produsentene, forhandlerne og kundene liker.
Siden Kona-hysteriet har Hyundai kommet med en ren elbilmodell i form av Ioniq 5, og den første Kona har havnet litt i skyggen. Men nå er det gode nyheter til de som har skilt seg fra den første eller rett og slett ser seg etter en ny ‒ for det er en ny Kona på vei.
Ifølge Hyundai selv er 2. generasjon av Kona Electric både større, smartere og stiligere, og den åpner både for ganske grei rekkevidde og trådløse OTA-oppdateringer.
Den store forskjellen mellom den 1. og 2. generasjonen er måten bilene er designet på. Da den første elbilen kom var den i utgangspunktet ombygd fra den vanlige Kona-modellen, mens Hyundai nå har tatt utgangspunktet i elbilen når de har laget 2. generasjonen.
‒ Kona Electric spiller sammen med våre Ioniq-modeller en svært viktig rolle til å styrke Hyundais elbillederskap. Den nye modellen bygger på det sterke ettermælet til 1. generasjon Kona Electric, og er designet og utviklet for å lede an i konkurransen med en rekke unike egenskaper, sier president og toppsjef Jaehoon Chang i Hyundai Motor Company.
‒ I Hyundai ser vi ikke på elbilrevolusjonen som bare den siste trenden i markedet. Vi ser på elbilen som en grunnleggende endring både for bilindustrien og samfunnet. Gjennom implementering av miljøvennlige mobilitetsløsninger, som elbilene våre, håper vi på å akselerere overgangen til ren mobilitet, og å skape fremskritt for menneskeheten.
Det er ikke bare tomt snakk, for Hyundai har meldt 11 nye helelektriske modeller innen 2030.
Kona Electric skal fortsatt bane litt vei, og en god nyhet for mange er at den kompakte bilen har vokst siden 1. generasjon. Lengden har økt med 15 centimeter til 4,36 meter, mens akselavstanden er dratt ut med 6 centimeter til 2,66 meter. Bredden er opplyst til 1,83 meter, mens høyden har økt med 2 centimeter til 1,58 meter.
Koreanerne har også tenkt luftmotstand, og gjort Kona enda mer aerodynamisk fra front til hekk. Det har ført til en luftmotstandskoeffisient på 0,27, som er ganske bra for en litt mer høyreist bil som dette.
På utsiden har den oppgraderte modellen Pixelated Seamless Horizon Lamp som går over hele bilens bredde, og som skal skape et litt mer unikt utseende.
Klatrer man inn i bilen kan man se at bilen har fått et slags flytende design med to 12,3-tommers skjermer foran, mens girvelgeren er flyttet til midtkonsollen. Bilen har også et head-up-display som gir 12-tommers projeksjon på frontruten
Hyundai har også tenkt mye på hvordan knapper og kjørekontroller kan plasseres på en smartest mulig måte, og bakerst kommer det også noen nye seter kalt Curveless Bench Seat. Disse setene skal maksimerer plassutnyttelsen, og de byr også på en justering av seteryggen i ulike vinkler.
Helt bakerst er det plass til 466 liter bagasje, og bagasjeluka byr også på en handsfree-funksjon. Fremst i frunken er det ytterligere 27 liter lagringsplass.
Nye Kona er også tilgjengelig med et lydanlegg fra Bose med åtte høyttalere og subwoofer som er finjustert av lydingeniører, og både foran og bak finner man to USB-C-kontakter, kan Hyundai opplyse.
Nye Kona kan også som Ioniq 5 by på V2L-funksjonen som lar brukerne plugge inn vanlige strømapperater i bilens stikkontakter, og den nye generasjonen byr også på forvarming av batteriet som er smart spesielt på vinterstid.
I tillegg til at bilen kan oppdateres via OTA byr også Hyundai på Digital Key 2 Touch, noe som åpner for at man kan benytte en smarttelefon eller smartklokke som en nøkkel.
Den nye generasjonen har også noe Hyundai kaller for SmartSense, og denne inkluderer flere smarte løsninger. Det er førerstatusovervåkning som benytter et kamera for å analysere føreren ansikt og bryter inn om systemet mener føreren er trøtt eller uoppmerksom, og det er en fjernstyrt parkeringsassistent som åpner for at man kan fjernstyre bilen via knappene på nøkkelen uten at man selv sitter i den.
Blindsonemonitoren aktiverer et kamera som viser blindsonen i instrumentpanelet, og systemet kan også gi advarsel og gripe inn om en kollisjon er sannsynlig. I tillegg er det en rekke andre førerassistenter som skal forenkle og gjøre kjøringen med sikker.
Så hva med batteriet? Jo, det er på 65,4 kWh, og åpner for en WLYP-rekkevidde som er estimert til 490 kilometer, og dette baner også vei for en motor på 160 kW og 255 Nm. Maks ladefart åpner for 10-80 prosent på 41 minutter, opplyser Hyundai.
Her er bilder av 2. generasjon av bilen som skapte hysteri og enorme ventelister for fem år siden, Hyundai Kona Electric.
Les også: