Slagordet til Arbeiderpartiet er «Alle skal med», og det gjelder også for bilene. For sammen med Senterpartiet har de bestemt at de ikke lenger holder med at de konvensjonelle biler betaler moms, og nå skal alle med.
Det betyr at også elbilene blir momsbelagt, og mer spesifikt vil de at dette skal gjelde elbiler som koster over 500.000 kroner. Det betyr at bilkjøperen må betale moms på beløpet over denne summen, og momsen er som kjent på 25 prosent.
-->
Så en elbil som koster 600.000 kroner vil få 25.000 kroner i ny moms, og vil da koste 625.000 kroner. Frakt og levering teller ikke med i nybilprisen, så disse må holdes utenfor om du skal regne momsen på en ny elbil.
I tillegg har Ap og Sp med støtte fra SV også blitt enig om en ny vektavgift som følger Ap’s slagord til punkt og prikke, for dette gjelder absolutt alle nybiler. I statsbudsjettet er det foreslått en ny vektavgift som slår inn over 500 kilo, og her er kiloprisen 12,50 kroner.
En bil som veier 2.000 kilo må dermed betale den nye avgiften for 1.500 kilo, noe som gir 18.750 kroner i den nye vektavgiften.
Totalt vil dermed en elbil som koster 600.000 kroner og veier 2.000 kilo bli 43.750 kroner dyrere. Ja, det er en voldsom prisoppgang ‒ spesielt i en tid hvor prisstigningen også ser ut til å følge Ap’s slagord om at alle skal med.
Elbilene er i utgangspunktet ganske tunge grunnet den store batteripakken, så vektavgiften er faktisk en form for en spesialavgift rettet mot elbilene, og de som lager familievennlige elbiler får ikke gjort så mye for å holde disse bilene veldig slanke.
Men prisen kan til en viss grad styres, og for å holde avgiftene på nye elbiler på et lavest mulig nivå i 2023 gjelder det å nærme seg 500.000 kroner mest mulig. Eller gjøre som den nye Volkswagen ID.3 ‒ å krype under halvmillionen.
Det er altså en helt ny ID.3 på gang, og den følger i hjulsporene på den aller første ID-bilen som var på plass i 2019 ‒ og som det ruller rundt 13.000 av med norske skilt.
2. generasjonen er ganske så ny, noe som er enkelt å se kun ved å titte på utsiden.
For det er nye og mer moderne linjer, og spesielt fronten har fått seg en solid oppdatering. Men den er fornyet på innsiden med både et litt nyere design og nye materialer, og den har selvsagt fått den nyeste programvaren som Volkswagen kan tilby.
Volkswagen har ikke sluppet bilder av bilen, men kan by på noen illustrasjoner som viser den nye generasjonen.
Slik ser den ut:
‒ ID.3 er en modell som treffer veldig godt i det norske markedet, sier Thomas Meiner, direktør for Volkswagen personbil i Norge.
‒ Oppgraderingene fabrikken har gjort på den nye ID.3 er langt på vei basert på tilbakemeldinger fra kundene, og vi vet at mange norske kunder har gitt sine tilbakemeldinger. Vi har stor tro på at nye ID.3 vil selge godt i Norge.
Den nye generasjonen av ID.3 kommer med 204 hestekrefter, og blir tilgjengelig i to forskjellige batteripakker.
ID.3 Pro 58 kWh
ID.3 Pro 77 kWh
Bilen er fortsatt ikke helt ferdig, så dermed er heller ikke WLTP-rekkevidden klar. Men Volkswagen sier at de regner med at denne vil ligge på rundt 420 kilometer for utgaven med 58 kWh-batteriet, og estimerer rekkevidden til 540 kilometer for den med det store 77 kWh batteriet.
Volkswagen Norge har allerede åpnet for bestillinger av bilen, og de regner med at de første kundebilene skal rulle på norske veier i 3. kvartal 2023.
Dermed er også prisene klare, og nye ID.3 kryper altså under 500.000 kroner ‒ uavhengig av hvilken versjon som velges. For det er fire slike å velge mellom.
Dette er prisene på den nye ID.3:
ID.3 Pro 58 kWh Life: Kr 401.500
ID.3 Pro 58 kWh Business: Kr 413.400
ID.3 Pro 58 kWh Style: Kr. 453.000
ID.3 Pro S 77 kWh Tour: Kr. 489.800
Alle dagens utgaver av ID.3 veier under 2.000 kilo, så vektavgiften som regjeringen vil innføre fra 2023 vil etter alle solemerker bli en plass under 20.000 kroner.
Dette kommer altså på toppen, men trøsten er at prisene inkluder frakt og leveringskostnader.
Volkswagen Norge sier at den nye generasjonen ID.3 blir tilgjengelig i fire farger, som er King´s Red Metallic, Scale Silver Metallic, Glacier White Metallic og Moonstone Gray, og slik ser den ut innvendig:
Les også: