Ferske bilder av Lexus’ el-sportsbil

Denne elektriske Lexus-modellen skal sprinte opp til 100 km/t på elville 2 sekunder.


Lexus har som kjent banket modermerket Toyota ganske så hardt når det kommer til elbiler, for det litt mer luksuriøse merket kunne presentere elbilen UX 300e allerede i 2019.

Dette er altså en helelektrisk utgave av den kompakte SUV-modellen UX, så vi snakker ikke om en ren elbil-modell. Men den brøytet altså vei for det som skal komme.

Den neste elbilen blir en ren elbilmodell, for dette er søsteren til den aller første elbilen til Toyota, bZ4X. Lexus’ søster heter RZ, og mer eksakt er det utgaven RZ 450e.

Lexus har utstyrt denne med en 71,4 kWh stort batteriet, og den offisielle rekkevidden lyder på 440 kilometer for den kommende elbilen. Merket er også opptatt av at batteriet skal være nesten like godt gjennom hele levetiden, og garanterer for at det fortsatt har 90 prosent av kapasiteten etter 10 år.

Og elbilene skal ikke bare være hyggelig å eie:

‒ All fremtidig utvikling vil være basert på prinsippet om å utnytte elektrifisering for å gjenoppfinne kjøreopplevelsen. Vi vil at bilene våre skal være virkelig hyggelige å kjøre, sier Pascal Ruch, en visepresident i Toyota og sjef for Lexus Europa.

Vi tviler ikke på at kjøreopplevelsen i en RZ er god, men skal man virkelig opp på øverste hylle må man velge en rendyrket sportsbil. Og en slik i elektrisk drakt har også Lexus på gang.

Den heter foreløpig Lexus Electrified Sport, og skal vise vei for hva Lexus skal bygge av helelektriske sportsbiler i årene som kommer.

De elektriske sportsbilene har litt av en arv å følge opp, for slike skal rulle i hjulsporene til selveste LFA. Denne ultraville sportsbilen har skapt begeistring siden den kom i 2010, men problemet var at Lexus satte sluttstrek allerede i 2012. Da hadde de satt sammen 500 eksemplarer av beistet.

Nå skal altså en V10-motor byttes ut med en elmotor, for selv superbiler skal være utslippsfrie i framtiden. Og det er all grunn til å tro at konseptet Lexus Electrified Sport blir supert.

Hva som bor i denne elbilen har ikke Lexus sagt noe om, og de vet kanskje ikke helt selv? Men de er altså lidenskapelig opptatt av kjøreglede, og har allerede hintet at elbiler også kan få gir og clutch. Så hvem vet hva dette ender opp i?

Men om vi skal måle ut av designet på konseptet som er blitt betegnet som en halo-bil lover det iallfall veldig godt. For sjekk dette:

Det lille Lexus har sagt om Lexus Electrified Sport er at målet er at den skal klare 0-100 km/t på rundt 2 sekunder, og at de retter rekkevidde-siktet inn mot 700 kilometer. Om de klarer å innfri på disse feltene gjenstår altså å se.

At kjøreegenskapene blir helt i tetsjiktet er vi ganske sikre på. Det var en av grunnene til at LFA ble så hyllet som den gjorde, og den kommende RZ 450e kan allerede nå vise til viktige ting som Direct4 og One Motion Grip som bør løfte kjøregleden opp til et nytt nivå.

Lexus har heller ikke sagt noe om når eventuelt en produksjonsversjon av Electrified Sport er på plass, men at den nærmer seg er ganske klart.

For nå kan Lexus by på enda flere bilder av den elektriske sportsbilen, og her er de:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter