Nye helelektriske e-Deliver 9 også som 9-seter

RSA kunne tidligere i år annonsere at Maxus e-Deliver 9 var på vei til Norge, og nå er de første utgavene på plass. Og den store varebilen kan også fås som en diger personfrakter.


Maxus-merket har for lengst entret gamlelandet, og importøren RSA har passert godt over tusen registrerte biler bare i år.

Den store favoritten er e-Deliver 3, en Maxus i den såkalte håndverker-størrelsen som også kan fås som en 7-seters personbil. Men det finnes en storesøster av denne, og om den ikke er tre ganger så stor må vi iallfall gange modelltallet med tre.

-->
Allerede før ankomst er det forhåndsolgt 300 e-Deliver 9, noe som ikke er verst med tanke på at dette er en stor varebil som kommer i to vareroms-størrelser ‒ 9,7 kubikkmeter og 11 kubikkmeter.

Maxus tilbyr også forskjellige batteripakker til e-Deliver 9, hvor den med størst varerom kan fås med enten 51,5 kWh, 72 kWh og 88,55 kWh, mens bilen med 9,7 m³ vareplass er utstyrt med enten 51,5 eller 72 kWh stort batteri.

RSA, som også er importør av Maxus både i Sverige, Finland, Danmark, Island, Færøyene og Grønland, har store forventinger til den store elektriske varebilen.

‒ Det er flere og flere bedrifter som krever en grønnere linje, sier Bernhard Jahnsen, salgssjef i Maxus Norge.

‒ Både store bedrifter, stat og kommune setter stadig større fokus på miljøet, og krever nå at deres leverandører skal kjøre elektrisk. I tillegg er det mye penger å spare ved å gå over til elektrisk drift. Det er store flåter som skal byttes ut i tiden framover, og Maxus er med på denne spennende utskiftingen, forteller Jahnsen.

Men RSA ser at mulighetene rundt e-Deliver 9 er større enn kun en ordinær frakter av varer. Den passer også til å frakte personer. Varebilen kan dermed bli en personbil gjennom lokale ombyggere, og dermed kan den leveres som både en 9-seter og en 8-seter med utforming med inntil 2 rullestolplasser og chassis med mulighet for tilpasning til plan og skap.

‒ Det er et greit utvalg blant mindre elektriske varebiler på det norske markedet, men på store elektriske varebiler er det mer begrenset. e-Deliver 9 har muligheten til å dekke et bredt spekter innen store varebiler, sier Jahnsen.

Den store Maxus-modellen er altså nå på plass i Norge, og bilen som har en oppgitt urban rekkevidde på 353 kilometer starter på 549.900 kroner.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter