Nye Ford Ranger er svært så praktisk

Nye Ranger er fortsatt et stykke unna, men nå viser Ford pickupen som også kundene har vært med å utvikle fram.


Ford er ikke beskjedne når de viser fram den nye utgaven av den europeiske pickup-favoritten, og kaller nye Ranger like godt for «den smarteste, tøffeste og mest kapable Ranger pickup som noensinne er utviklet».

Skal man lage en pickup som treffer så godt som Ranger har gjort til nå, bør man både benytte egen ekspertise, ha kjennskap til kundenes ønsker og behov ‒ og aller helst samarbeide med disse.

-->
Det er nettopp disse tre tingene Ford har hatt fokus på når de har utviklet den neste generasjonen, så de hevder at den bør bli ganske så perfekt både til jobb og fritid.

– Ranger har alltid vært en trofast pickup for småbedrifter, flåtekunder, bønder, familier og eventyrere i mer enn 180 land rundt i hele verden, sier toppsjefen i Ford, Jim Farley.

‒ Med nye Ford Ranger får kundene ikke bare en bil de vil elske, men de er også tilkoblet hele tiden ‒ noe som vil hjelpe oss med å utvikle et sterkt og varig forhold til dem. Nye Ford Ranger vil være den mellomstore pickupen som kundene vil ønske å eie og oppleve.

Også Ford Norge har grunn til å forvente seg noe spesielt når Ranger blir fornyet.

– Ranger ble også Norges klart mest solgte pickup i fjor med en markedsandel på 31 prosent, og den gode salgsutviklingen har fortsatt så langt i år, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.

‒ Den smarteste, mest kapable og brukervennlige nye Ranger vil gi kundene enda mer av egenskapene og designet vi vet at kundene setter pris på.

Dagens generasjon Ranger som kom i 2011 har sitt utspring i Australia, et digert land med en masse villmark og gode pickupkunder. Også kommende generasjon er utviklet i kenguru-landet, men de har også fått hjelp av designere og ingeniører rundt om i verden.

Ford har i tillegg intervjuet mer enn 5.000 kunder i jakten på den perfekte utgaven, så her har det altså vært en haug med kokker rundt Ranger-gryta.

Resultatet er dette:

Ford serverer en Ranger med et litt røft uttrykk som kommer spesielt godt fram i den definerte fronten med en svær grill og matrix LED-frontlyktene, og at dette faktisk er en splitter ny modell kan vi se av dimensjonene.

Under karosseriet har Ford plassert et oppgradert chassis hvor hjulbasen har blitt 50 mm lengre og 50 mm bredere, og motorrommet har vokst for å få plass til nye drivlinje-teknologier og den nye 3-liters V6-turbodieselmotoren.

Videre er forhjulene flyttet forover med 50 mm for å få en bedre angrepsvinkel og gi bedre kjøreegenskaper i ulendt terreng, mens demperne bak er flyttet for å gi en enda bedre kjøreopplevelse både på veien og på dårligere veiunderlag.

Nye Ranger byr også på et system hvor det blir mulig å velge mellom to- og firehjulstrekksystemer som elektronisk endres etter behov, eller et nytt avansert firehjulstrekksystem som kan låses når kundene har behov for det.

Klyver vi inn i nye Ranger er det en rekke tilkoblede løsninger, et heldigitalt instrumentpanel, flere oppbevaringsrom og enda mer komfort.

Hjertet foran er en 10,1- eller 12-tommers berøringsskjerm med Fords Sync 4 stemmeaktiverte infotainmentsystem. Et modem åpner for eksempel for å fjernstarte bilen, låse den fra en FordPass-app på mobiltelefonen og se hvor den er parkert.

Ford forklarer at skjermen også er knyttet opp mot et 360 graders kamera som kan være nyttig om du skal parkere eller kjøre i ulendt terreng, og det er også mulig å styre det nye lyssystemet som lyser opp rundt bilen både fra skjermen eller appen.

Et slikt lyssystem åpner også for arbeidslys i mørke eller andre aktiviteter rundt biler. Igjen, praktisk.

Er det en praktisk ting mange kunder gjerne vil ha, er det oppbevaringsrom. Også her innfrir nye Ranger, som inkluderer oppbevaring hvor mobiltelefonen lades trådløst, det er et stort rom i midtkonsollen, mer oppbevaringsplass i dørene og under setene.

En annen ting kundene har påvirket er den praktiske bruken og løsningene til pickupen. Her er det for eksempel et stigtrinn integrert rett bak bakhjulene, for kundene har tidligere erfart at de må stå på hjulet når de skal ha tak i noen på lasteplanet.

Lasteplanet er også blitt bredere og har plass til en pall i full størrelse, og gulvet der bak er utstyrt med et nytt underlag som beskytter bedre mot riper. Flere festekroker for sikring av last er også blant forbedringene.

Til slutt kommer Ranger med et nytt lastesystem som åpner for å dele opp lasteplanet i forskjellige soner.

Bakluken er i tillegg laget for også å kunne fungere som en arbeidsbenk med tvinger for å holde planker og annet materiale på plass når de skal sages. Så jepp, nye Ranger er helt klart praktisk.

Helt til slutt holder også Ranger-teknologien seg oppdatert i framtiden, for denne kan oppdateres og forbedres løpende gjennom trådløse Power-Up-oppdateringer.

Nye Ranger skal produseres i Thailand og Sør-Afrika fra 2022, kan bestille i Europa sent i 2022 med kundelevering tidlig i 2023.

Her er bildene av den nye Ford Ranger:

Les også:

Les mer om:

Nyheter