En oppsiktsvekkende hybrid MC uten forbrenningsmotor

Nawa Racer er en hybrid, men det hjelper ikke hvor mye du stirrer på bildet ‒ du finner ikke en «vanlig» motor der.


Det er opplest og vedtatt at det er elektriske drivverk det skal handle om i framtiden, så det forskes nå både på hvordan man får slike enda mer effektiv og ikke minst utnytter batteripakken bedre.

Lading og rekkevidde er nemlig to ting som skiller elbiler fra vanlige biler i praktisk bruk, og de mange produsentene jobber nå intens med å få ned ladetiden og opp rekkevidden.

Det åpner også for andre selskaper som er spesialister på disse områdene, og et slikt er fransk og heter Nawa.

Disse er ifølge dem selv «verdensledende innen innovativ energilagring og kompositter», og har spesielt et produkt som de har tro på ‒ vertikalt justerte karbon nanorør (VACNT).

Dette blir så komplisert at man må være ingeniører for å forstå det, men kort fortalt handler det om såkalte superkondensator som har svært stor energitetthet sammenlignet med elektrolytt-kondensatorer.

Og som vi vet er mindre bedre når det kommer til teknologi, så slike superkondensator kan altså hjelpe elbiler til å få langt større rekkevidde og raskere lading. Jepp, de to tingene viktige tingene.

For å vise hvor langt de er kommet med denne nano-teknologien har de like godt laget seg en elektrisk motorsykkel med hjelp av en rekke partnere.

‒ Nawa Racer er vår visjon for morgendagens elektriske motorsykkel ‒ en retro kaféracer-inspirert maskin, men en som er fullstendig moderne, sier Nawa-grunnlegger Pascal Boulanger.

‒ Den er lett, rask og morsom, perfekt for en utslippsfri bypendling som vil få deg til å smile. Men takket være den revolusjonerende elektriske drivlinjen, som kombinerer Nawas ultrakondensatorer med litium-ion, legger den også en plan for framtiden.

De har altså laget seg en hybrid el-MC som kombinerer vanlig batteri med NawaCap som ultrakondensatoren er kalt, og denne innovasjon åpner opp for nye muligheter for all slags elektriske drivverk.

Ifølge Nawa betyr dette «en kraftig forbedret effektiviteten, en redusert størrelse på litium-ion-batteriet samt at det åpner for raskere lading og potensielt dobler rekkevidden og forlenger hele systemets levetid».

Siden det også er modulært og skalerbart, bør det være ganske så godt egnet for tohjulinger.

Det skal altså Nawa Racer vise, for denne er på plass under årets store MC-utstilling kalt EICMA i Milano. Rekkevidden til denne i urbane strøk er opplyst til å være opp mot 300 kilometer.

Og med inspirasjon fra 60-tallets kaféracere og med et hybrid batteri bør den skape oppsikt, og kanskje bidra til at elbilene får opp både ladefarten og rekkevidden i framtiden?

Oppsiktsvekkende er den iallfall:

Les også: