Ny stor elbil fra Maxus

Første flerbruksbil på den nye SAIC-plattformen MIFA er vist fram.


Under Auto Shanghai tilbake i april var det flere nyheter, blant annet to som er ganske viktig også her i Norge. For produsenten SAIC kunne vise fram en nytt elektrisk pickup kalt Maxus T90 og en ganske stor SUV i form av Euniq 6, og begge er ventet til Norge.

Men en kanskje like stor nyhet var at SAIC viste fram en helt ny plattform som de skal lage elbiler på, og denne er kalt MIFA (Maxus Intelligent Flexible Architecture).

Som navner sier er den ganske så fleksibel, og skal kunne sette sammen en rekker biltyper som for eksempel pickuper, varebiler, flerbruksbiler og andre typer personbiler.

SAIC har jobbet med utviklingen av denne plattformen i flere år, og nå kan de endelig vise fram den første elbilmodellen signert MIFA.

Og for å feie all tvil om hvor denne kommer fra har de kalt elbilen Maxus MIFA 9, og er en ganske så diger elbil spekket med den siste teknologien og løsningene som er tilgjengelig for den store produsenten.

Slik ser den ut:

Innvendig er det tre seterrader og ganske så mye luksus som gjelder, og de bildene vi har viser at fire individuelle seter utgjør de to første radene samt en rad med tre sitteplasser helt bakerst. I denne konfigurasjonen er det altså plass til sju personer.

Dette åpner den utvendige størrelsen for. MIFA 9 er altså en svær bil, og mer eksakt er den 5,37 meter lang, 2,00 meter bred og 1,84 meter høy. Det er stort!

For å vise hvilken luksus den har drar den norske importøren RSA fram setene. Den kommer altså med ulike seteløsninger, og alle bilens seter har 6-veis elektronisk justering. Disse kan både ventileres og oppvarmes, og på toppen av dette har de også en massasjefunksjon som bør gjøre utflukten ganske så behagelig.

På utsiden har SAIC Maxus gått for en litt futurisk stil, mens målet ifølge RSA har vært «å skape en høyteknologisk og luksuriøs romskip-aktig atmosfære» på innsiden. Her har SAIC Maxus puttet inn en masse underholdningsutstyr og integrert flere skjermer rundt om i bilen, er målet har vært «å skape en interaktiv opplevelse under kjøring», ifølge RSA.

Importøren opplyser ikke noe om de tekniske spesifikasjonene eller konkret hvilke teknologi og utstyr MIFA 9 kommer med, men så er det fortsatt en stund til at denne dukker opp i Norge. Den foreløpige planen er at den skal lanseres i Norge 4. kvartal til neste år.

Maxus-merket lager primært varebiler og litt større biler, og skal i løpet av de neste tre årene lansere hele 10 nye elektriske bilmodeller.

Og det får de hjelp til av eierne SAIC, som er en av verdens aller største bilprodusenter som solgte 5,6 millioner biler bare i Kina i fjor.

Det er altså all grunn til å se opp for Maxus MIFA 9, en stor familiefrakter som gir oss et hint hva MIFA-plattformen vil by på i framtiden.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter