Nye bilder av særs vakre RML

Hvorfor ikke la seg inspirere av noe av det vakreste som finnes? Det tenkte RML, og designet sin retrobil etter en legende. Dette bildegalleriet bør du ikke gå glipp av!


En av de aller flotteste trendene i bilindustrien er retroinspirerte biler. Den aller mest kjente akkurat nå er Ioniq 5, hvor Hyundai har brukt konseptet av Pony laget tilbake i 1974 som en slags designmal.

Flere andre skal følge opp, blant annet Opel med en elektrisk nytolkning av Manta og Renault med sin kommende elektriske 5-utgave. To skikkelige legender.

-->
Ioniq 5 har som kjent dratt inn diverse priser, og det vi har sett av de kommende retroinspirerte elbilene fra Opel og Renault lover også svært så bra.

Men det skal mye til for å utkonkurrere den kommende RML Short Wheelbase, som ikke bare kun baserer seg på en udødelig klassiker. Den nærmest kopierer den.

Inspirasjonen er en klassisk Ferrari-utgave med et ganske så vanskelig navn, nemlig 250 GT SWB Berlinetta. Men bakgrunnen for den benevnelsen er ganske enkel.

Her er altså legendariske Ferrari 250 utgangspunktet, men laget som en Grand Tourer (GT) med kort akselavstand (Short Wheel Base/SWB) og som en kompakt fastback/coupé (Berlinetta på italiensk).

RML har brukt denne malen for sin utgave, og de kaller den for en Grand Routier. Dette er en bil for de lange kjørerutene.

Den britiske RML-gruppen som vanligvis utvikler løsninger til motorsporten har tatt noen grep for å gjøre sin RML Short Wheelbase enda mer komfortabel, og har blant annet hevet taket for bedre hodeplass.

Her utstyrte de den høyeste i selskapet, tilfeldigvis sjefen Michael Mallock, med en hjelm, og plasserte han i førersetet for å forsikre seg om han fikk plass om han ville lufte den rundt en racerbane.

Av moderne utstyr kan vi nevne elektrisk justerbare seter, navigasjon, klimaanlegg, koppholdere og mobiltilkobling for både Apple Car Play og Android Auto ‒ selvsagt på en diskre måte.

Resultatet er at denne er like vakker innvendig som utvendig:

Men RML SWB er ikke bare spektakulær på utsiden og innsiden, men det er den også under panseret. Og igjen takket være Ferrari.

Bilen er nemlig utstyrt med en voldsom 5.5-liters V12-motor fra Ferrari som produserer 485 hestekrefter og et dreiemoment på 568 Nm.

Kraften leveres til bakhjulene gjennom en 6-trinns manuell girkasse også fra Ferrari, og ytelsen er «grei» den også. RML melder at 0-60 mph (96,6 km/t) går unna på 4,1 sekunder, mens toppfart er på rundt 300 km/t.

Bilen må studeres nøye, for her har RML utstyrt den med en rekke flotte detaljer. Som de stablede baklysene, et utstikkende tanklokk, gitter-grillen og luftinntakene bak forhjulene og på panseret.

Testsitter Mallock viser like godt fram alle detaljene rundt den flotte bilen i en video, og her får du også høre lyden ‒ selvsagt viktig for en slik ny klassiker.

Bilen som nå vises fram er en såkalt pre-produksjonsutgave, og slike er tilnærmet helt lik de som faktisk går inn i produksjon.

Og, drøye fire år etter at de startet på dette prosjektet, skal den første kundebilen være klar til sommeren.

Den blir den første av totalt 30 biler som de skal lage, og vi tar det for gitt at alle for lengst er solgt.

For som du kan se av bildene har RML SWB usedvanlig smekre linjer som rett og slett gjør den til et rullende kunstverk.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter