Nye Amarok vokser og blir mer terreng-fokusert

Volkswagen avslører nye detaljer rundt den kommende Amarok-generasjonen, som blir lansert sent i sommer.


Volkswagens Nyttekjøretøy går et travelt halvår i møte. I denne perioden skal de nemlig gjennomføre to store lanseringer.

Den første, og utvilsomt største, heter Volkswagen ID. Buzz, og er en moderne tolkning av legendariske Bulli som blir tilgjengelig både som 5-seters og varebil med tre seter.

Den kommende elbilen skal lanseres før sommeren, og bare noen få måneder senere følger en ny og viktig lansering.

Det siste tiåret har flere store bilmerker satset hardt på et ekte amerikansk fenomen også i Europa, nemlig pickup-modeller. Og kundene har ganske mange merker å velge mellom.

Både Ford, Toyota, Mitsubishi, Nissan og Isuzu er på plass med sine modeller, ja, til og med Mercedes har kommet med en pickup-klasse.

Og selvsagt Volkswagen.

Da de hadde klar sin Amarok tilbake i 2010, vist fram i Argentina med de fryktede Andesfjellene, sendte de den direkte til Dakar-rallyet hvor den fungerte som støttebiler. Så det var ingen tvil om hva tyskerne ville med denne modellen ‒ den skulle være en skikkelig tøff arbeidshest som taklet det meste av terreng.

Den ble en suksess.

Volkswagen har produsert over 815.000 pickuper siden den gang, og nå kommer den i ny generasjon. Det betyr vanligvis store og viktige endringer, og kommende Amarok er intet unntak.

‒ Utvendig vokser Amarok med 10 centimeter, til en lengde på 5,35 meter, og karosseriet blir bredere enn på dagens versjon, sier Håkon Wirak, norsk direktør for Volkswagen nyttekjøretøy.

Det betyr også mer innvendig plass. Men det er mer.

‒ Nye Amarok kommer med flere førerassistentsystemer, og vil gjøre kjøringen mye mer behagelig for kommende Amarok-kunder. Dessuten vil den helt nyutviklede bilen få bedre offroadegenskaper enn forgjengeren, blant annet takket være bedre bakkeklaring, legger han til.

Wirak og den norske delen av Volkswagen Nyttekjøretøy har selvsagt store forventninger, for Amarok har vært ganske populær også i Norge. De sier selv at grunnen er at dette er en røff pickup som håndtere krevende og utfordrende norske kjøreforhold, i tillegg at den kan frakte tung last på en sikker og forsvarlig måte.

Den store styrken til pickuper er at disse både kan fungere som noen skikkelig arbeidshester kombinert med vanlig bruk i hverdagen, og Volkswagen lover også et «betydelig» interiørløft. Dette inkluderer komforten, betjeningskonseptet, nettilkoplingen og atmosfæren på innsiden av bilen.

Dette er bildet Volkswagen har vist av innsiden:

Volkswagen er faktisk såpass frampå at de sier at det helt nye interiøret «hever standarden for pickuper i det globale «ett tonn B-segmentet» til et helt nytt nivå», så forventingene er iallfall skrudd i været.

I Norge kommer den nye Amarok-utgave som standard med en V6 TDI dieselmotor, og er utviklet både i Europa og Australia og skal settes sammen i Sør-Afrika.

I likhet med ID. Buzz er den nye Amarok kun noen måneder unna lansering, noe både Wirak og norske Amarok-kunder ser fram til.

Les også:

Les mer om:

Nyheter