Ford har all grunn til å feire etter at prisene for årets varebil og årets pickup er delt ut. (Fotos: Ford)

Årets varebil og pickup er kåret

Ford Transit stakk av med årets internasjonale tittel som årets varebil, og jaggu hentet også Ford Ranger hjem prisen som årets pickup sammen med søstermodellen Volkswagen Amarok.


International Van of the Year (IVOTY) kårer hvert år den beste varebilen, og fjorårets vinner var en ganske nyskapende retrosak ‒ Volkswagen ID. Buzz ‒ den helelektriske tolkningen av den gamle folkevognbussen. Den ble dermed den 31. vinneren av den høythengende prisen.

Nå er årets varebil 2024 avgjort, og finalekampen sto mellom Ford Transit Custom, Hyvia Master E-Tech H2, Mercedes eCitan og Opel Vivaro-e Hydrogen. Så ja, et skikkelig mangfold av drivverk.

Til slutt falt de 24 journalistekspertene i juryen ned på Transit Custom, som også var den mest solgte varebilen i det europeiske 1-tonn-segmentet i fjor.

Dette er femte gangen Transit vinner IVOTY-prisen, for varebilen har også gått til topps i 2001, 2007, 2013 og i 2020. De to sistnevnte prisene gikk i tillegg til Transit Custom, så denne utgaven har nå sikret seg en trippel.

‒ En betydelig prestasjon, og gratulasjoner til alle involverte, sier Jarlath Sweeney, styreleder i IVOTY.

I tillegg kårer juryen også årets pickup gjennom International Pick-up Award (IPUA), og Ford har altså dobbelt grunn til å feire.

For under IPUA 2024 skjedde den nemlig noe historisk, for årets pris ble delt mellom to biler ‒ Ford Ranger og Volkswagen Amarok. Begge bilene tar dermed sin tredje seier i IPUA.

‒ Etter IPUA 2023-gruppetestene i forrige måned var det umulig å skille de to modellene fra hverandre, da både den nye Ranger og Amarok ble utviklet sammen og er laget på Ford-fabrikken i Sør-Afrika, forklarer Sweeney.

Ford har altså aller best grunn til å juble, for det skjer ikke ofte at et bilmerke henter hjem to høythengende priser på samme dag.

– Dette er et stolt øyeblikk for våre Ford-team som hele tiden jobber hardt for å levere kvalitetsprodukter til våre kunder, sier visepresidenten i produktprogrammet til Ford Pro, Tim Slatter.

‒ Vi er veldig glade for at juryen anerkjenner våre nyeste nyttekjøretøy, som er bygget for å dekke kundenes behov – uavhengig av hvilken bransje de er i.

Nye Transit Custom er mer fleksibel enn noensinne, og byr også på en rekke unike digitale og kundevennlige tjenester.

– Vi er veldig stolte over at IVOTY-juryen har gitt denne prestisjefylte utmerkelsen til vår nye Transit Custom, som har blitt utviklet for å møte forskjellige kunders behov, sier general manager i Ford Pro Europe, Hans Schep.

‒ I tillegg til våre prisbelønte dieselmotorer, skal også kunder snart kunne velge nye Transit Custom i helelektrisk variant eller som ladbar hybrid.

Når det gjelder pickupene så går de gjennom tøffe tester som inkluderer terrengkjøring, og i dette segmentet har Ranger vært Europas mest solgte pickup de siste åtte årene.

– Vi er svært glade for at IPUA-juryen for tredje gang har anerkjent vår Ford Ranger, sier Schep.

‒ Nye Ranger fås som flere varianter enn noen gang før, og tilbyr kundene kjøreegenskaper som er like gode i terrenget som på landeveien, og om den brukes til arbeid eller fritid.

Ford Ranger har vunnet IPUA-prisen to ganger tidligere, i 2013 og 2020, mens Volkswagen Amarok vant den aller første prisen delt ut i 2011 og tok sin andre IPUA-pris i 2018.

Her er den nye Ranger-modellen i all sin prakt:

Les også:

Debatt