Toyota viser fram en tredje Proace-modell, og denne har Max i navnet. (Fotos: Toyota)

Toyota viser Proace Max

Proace-familien vokser med en ny stor modell, og som sine søstre er den også tilgjengelig med elektrisk drivverk.


Proace og Proace City får altså selskap av en Max-utgave, en varebil som kommer i hele seks konfigurasjoner. Her er det to akselavstander, tre lengder og tre høyder, samt flere lastbærende alternativer.

Dette er altså storesøster, og lastekapasiteten til Proace Max Electric er på hele 17 kubikkmeter. Toyota forklarer at lasting og lossing er forenklet med dører i full høyde og en praktisk firkantet åpning og lav terskel for enkel tilgang. Og den har også en ekte Toyota-nyhet.

For første gang kan nemlig dørene åpnes 270 grader, noe som ifølge merket maksimerer lasteplassen ved fortauskanten og tilgangen til kupeen.

Toyota har helgardert med denne, som er mulig å få lasteplan med sideåpning alle veier, for tipp er det tilgjengelig en eller tre veis tipp og det kommer er også en chassis-bil for eventuelt påbygg, forklarer de.

Også de to andre Proace-versjonen får seg et løft sammen med Max, for batteriteknologien er forbedret og det er også gjort grep med tanke på det utvendige designet med en helt ny front. På innsiden er det et nytt ratt og et oppdatert infotainmentsystem som også åpner for Apple CarPlay og Android Auto.

Samtlige kjøretøy fra Toyota Professional har også den nyeste Toyota Safety Sense-teknologien, slik at viktige førerassistenter også er på plass.

Når det gjelder rekkevidder sikter Proace Max seg inn mot 420 kilometer, mens Proace varebil får nye 20 kilometer opp til 350 kilometer. Proace City har som mål om å nå en WLTP-rekkevidde på 330 kilometer, og det er opp hele 50 kilometer.

I tillegg kan også Toyota Professional lokke med en ny versjon av de populære Hilux-modellen, og denne heter Hilux Hybrid 48V og er en mildhybrid. Den elektriske hjelpen skal blant annet sørge for forbedret terrengytelse i tillegg til forbedret gassrespons og lineær akselerasjon.

Toyota legger til at hengervekt- og nyttelastkapasiteten forblir den samme, henholdsvis 3.500 kilo og 1.000 kilo.

På toppen av alt dette kan det japanske merket opplyse at kundebehandlingen forbedres via nytt forhandlerkonsept, konkurransedyktig finansiering og ettersalgsstøtte, så her står nyhetene i kø.

Når de oppdaterte utgavene og Proace Max er tilgjengelig sier ikke Toyota noe om, og legger til at bilene fortsatt ikke har vært gjennom homologering slik at rekkevidde og ytelsesdata fortsatt ikke bekreftet.

Under lenkene er bilder av det nyeste tilskuddet i Proace-familien, den med Max i navnet:

Les også:

Bildeserie
Debatt

Les mer om:

Toyota Toyota Proace