AC Cars hevder selv at de er den eldste aktive britiske bilprodusenten, og har en arv som strekker seg helt tilbake til 1901.
Men det var «først» i 1904 at de slo igjennom med Autocarrier, en motorisert 3-hjuling laget for vareleveranser. Og denne er viktig, for det er fra denne navnet AC kom.
Det betyr også at AC er ganske kule 123 år i 2024, noe som det selvsagt står respekt av.
På 1960-tallet slo merket for alvor igjennom med den sagnomsuste AC Cobra, også kjent som Shelby Cobra i USA. Den tidligere racerføreren Carroll Shelby så nemlig etter europeiske biler som kunne utstyres med en diger V8 fra Ford, og fant denne i England.
Shelby var også med på å utvikle Ford GT40 som endelig knakk Ferrari i Le Mans tilbake i 1966, og Ford bruker fortsatt Shelby-benevnelsen på mer potente utgaver.
Han skal dermed ha en del av æren for suksessen til AC Cobra, en modell som lever i beste velgående i dag. Faktisk kunne AC Cars i 2020 vise en ganske så ny utgave, nemlig en helelektrisk en!
Ikke overraskede er etterspørsel av en slik retrobil ganske stor, og AC har fabrikker både i England og Tyskland. Så ingen fare, nye AC Cobra er også tilgjengelig med rattet på «riktig» side.
Nå er det på gang en ny og litt større utgave, en Cobra GT Roadster. Ikke at dette er en veldig stor bil, den er kun 4,23 meter lang, men viktigere ‒ akselavstanden har vokst med 28,4 centimeter til 2,57 meter.
Det betyr som kjent enda mer innvendig plass, og selv folk på over 1,80 meter skal ha god plass i den nye Cobra-modellen.
En Cobra skal selvsagt være lett og ha en optimal vektfordeling, og her går det i materialer som aluminium og karbon. Det tar matchvekten til denne kjøremaskinen ned til imponerende 1.450 kilo.
For vi må selvsagt ikke glemme at det er noe ganske digert i motorrommet som løfter vekten. Det er nemlig mulig å få bilen med en V8’er som vrir ut 663 hk og 780 Nm, og 0-100 km/t flyr da unna på rundt 3,5 sekunder.
Og ja, det er også mulig å få den nye roadsteren med en 6-trinns manuell girkasse, og vi antar at de fleste velger dette framfor automatkassen som heller ikke er dum ‒ dette er nemlig en 10-trinns kasse.
En ting de ikke kan tulle altfor mye med er designet, for en Cobra skal selvsagt se ut som en Cobra. Det gjør utvilsomt også den nye GT Roadster.
AC Cars har nå vist fram bilen for utvalgte gjester i Storbritannia, og det var også duket for dynamiske demonstrasjoner av den kommende bilen.
I tillegg til den nye luftige versjonen har AC også på gang en AC Cobra GT Coupé, og denne er selvsagt ganske lik foruten et fast tak på toppen.
AC Cars sier ikke noe om når de første bilene er klare, men at den nå endelig nærmer seg viser den dynamiske debuten i Donington Park. Her er noen bilder fra denne:
Les også: