Nydelige N Vision 74 er en hydrogenbil

Hyundai har sluppet flere bilder av et fantastisk konsept ‒ N Vision 74.


Om vi hopper drøyt tre år tilbake i tid, til september 2019, hadde Hyundai en skikkelig bombe av en nyhet med seg til Frankfurt Motor Show. Der kunne de nemlig sjokkere med et helt nytt elektrisk konsept som hadde noen usedvanlig flotte retrolinjer. Folket ble fra seg av begeistring.

Bilen het Hyundai 45 EV Concept, og navnet feiret at det var 45 år siden Hyundai kom med sin første egenproduserte modell ‒ Hyundai Pony i 1975.

-->
Det var for de som kan regne kun 44 år siden, men ett år før produksjonsbilen var klar viste de fram et konsept av bilen. Denne som het Pony Coupé hadde blant annet selveste Giorgetto Giugiaro hos Italdesign som designer. Både han og selskapet er ekte legender, og italienerne har hatt en finger med i spillet rundt legendariske biler som Audi 80, Lancia Delta, Lotus Esprit, Maserati Bora, Saab 9000, ja, til og med den originale Golfen.

Sluttresultatet av 45 EV er i dag kjent som Ioniq 5, og har dratt inn en rekke designpriser etter at den kom. Blant annet ble den kåret til «årets design» av de som kårer årets bil i verden. Ja, også den ypperste hovedprisen i bilverden har Ioniq 5 stukket av med.

Hyundai traff altså midt i okseøyet med Ioniq 5, og nå har de et nytt konsept som også er inspirert av konseptet av Pony Coupé fra 1974. Nemlig N Vision 74.

I sommer viste det koreanske merket fram noen bilder av N Vision 74, og ikke bare er det en retrobil ‒ men også en svært så framtidsrettet en.

Hyundai lager nemlig ikke kun utslippsfrie biler som er batterielektriske, men også hydrogenbiler. Allerede i 2013 kom de med en hydrogenbil kalt Hyundai ix35 FCEV, og denne er fulgt opp av Hyundai Nexo presentert i 2018. Tidligere har de også vist et konsept av en hydrogendrevet racerbil kalt Hyundai N 2025 Vision Gran Turismo.

Det er altså Hyundais motorsport-fokuserte N-avdelingen som står bak det siste hydrogenstuntet, og Hyundai sier at N Vision 74 representerer sju år med utvikling.

Bilen har arvet de rene overflatene til Giugiaros konsept, ikke minst i form av den unike B-stolpen fra 1974-konseptet. Se bilene helt nederst så skjønner du hva vi mener med det. Konseptet byr også på en ganske unik pikselbelysning som gir den en futuristisk tilnærming.

Når det gjelder hydrogensystemet, kjent under den engelske forkortelsen FCEV, er dette faktisk en hybrid. Brenselcellen, med en effekt på 85 kW (maks 95 kW), er montert i fronten, mens et svært 62,4 kWh T-type batteri er montert i bunnen for å senke total høyde og tyngdepunkt.

Uavhengige, bakmonterte motorer, én per hjul, genererer en total effekt på 500 kW. Dette lar ingeniører presisjonjustere kraftfordelingen mellom venstre og høyre hjul.

Muligheten til å raskt justere kraftfordelingen gjør at flere differensialinnstillinger kan konfigureres for optimalisert banekjøring, for det er altså der den er i sitt virkelig rette element. Slik som dette bildet viser:  

N Vision 74 åpner også opp for en slags dobbel lading. Hdrogentankene plassert bak kan fylles på fem minutter, og deretter konverterer den 85 kW brenselcellen hydrogen til elektrisitet for å lade batteriet på 62 kWh.

Batteriet som deler også 800V-batteriteknologien fra Hyundais e-GMP-plattform åpner selvsagt for hurtiglading.

Hyundai sier at drivstoff- og ladeporter for både hydrogen og elektrisitet gir fleksibilitet for ulike scenarier, inkludert livlig kjøring på motorveien eller ytelseskjøring på racerbaner.

Ettersom dette er et konsept i regi av N og bilen skal kose seg på racerbanene, betyr det også at bilen trenger mye kjøling.

Hyundai N har like godt montert inn tre uavhengige kjølekanaler for batteri, brenselcelle og motor, så her har de helgardert så det holder.

Konseptet har en oppgitt toppfart på over 250 km/t, mens rekkevidden er opplyst til over 600 kilometer. Det må vel kunne kalles godkjent?

Godkjent er helt klart det ytre designet, for sjekk disse linjene!

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter Hydrogen