Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) har kommet med august-tallene for nybilene, og de viser at salget av disse går litt trått.
Det ble registrert 11.083 nye biler i august, og det er en ganske formidabel nedgang målt mot august i fjor. Det er nemlig 1.280 færre registreringer, og dermed en nedgang på -10,4 prosent. Så langt i år har antall nyregistreringer gått ned med -3,3 prosent, og 85.155 nye biler har fått skilt.
-->
Det er nesten ikke et poeng å dra fram andelen elbiler, for nå er det nesten utelukkende slike som kommer. I august var andelen elbiler på 83,5 prosent, mens andelen for hele 2023 lyder på 83,0 prosent.
Mer eksakt ble det registrert 9.250 nye elbiler i forrige måned, og i tillegg fikk 1.399 nye hybrider også skilt. Det betyr at de rene bensin- og dieselbilene når utgjør en marginal andel av nybilene, og det kom til 122 bensinbiler og 312 dieselbiler i august. De to hadde en markedsandel på kun 3,9 prosent.
At nordmenn elsker firehjulsdrift viser også registreringstallene til OFV. 66,5 prosent av bilene som ble registrert i forrige måned hadde dette, og etter årets åtte første måneder står biler med AWD for 62,3 prosent av nybilene.
Personbilsalget lugger altså litt, men over hos varebilene er det en gruppe som har en solid framgang. Utvalget av nullutslipps-varebiler blir stadig bedre, og så har det også kommet til en skikkelig folkefavoritt i form av Volkswagen Buzz Cargo.
Dette gir voldsomme utslag i statistikken, og det ble registrert 965 nye varebiler uten lokalt utslipp i august. Det er 53,2 prosent flere enn tilsvarende måned i fjor, men det er mer.
For så langt i år er det registrert hele 5.746 varebiler uten eksosrør, og det er opp 61,7 prosent fra samme periode i 2022.
Så hva med modellene og merkene?
Jo, Tesla fortsetter trenden med å fosse fram på statistikken, og det skal et jordskjelv til i nybilsalget om Tesla Model Y ikke blir årets mest populære bil.
I august ble det registrert 1.452 nye slike biler, og det tar totalen for Tesla Y opp til 17.099 biler så langt i år. Den har også en markedsandel på 20,1 prosent, noe som betyr at hver femte nybil som har kommet til i år faktisk er en Tesla Y.
Nærmeste utfordrer er en mil bak, for Volkswagen ID.4 står registrert med 5.575 nye biler i 2023. I august kom det til 712 slike, og med det var ID.4 de nest mest registrerte nybilen her i Norge. Men den er altså hele 11.524 registreringer bak Model Y i 2023.
Slik ser topplistene ut for bilmodellene.
Topp-5 registreringer august:
Tesla Model Y: 1.452
Volkswagen ID.4: 712
Skoda Enyaq: 704
Toyota bZ4X: 416
Volvo XC40: 389
Topp-5 registreringer 2023:
Tesla Model Y: 17.099
Volkswagen ID.4: 5.575
Skoda Enyaq: 3.665
Volvo XC40: 3.487
Toyota bZ4X: 3.014
Kilde: OFV
Også når det kommer til kampen om å bli det mest registrerte bilmerket er det bare en sjef, og det er Tesla.
Det amerikanske elbilmerket registrerte 1.704 nye biler i august, og det tar totalen for 2023 opp til solide 18.771. Så ja, det er nesten utelukkende Model Y som nå drar salget for Tesla.
Nærmest i august kom Toyota med 1.315 nyregistreringer, mens det ble registrert 1.200 nye Volkswagen-biler i forrige måned. Det er også det tyske folkebilmerket som er nærmest Tesla etter årets åtte første måneder, men de må titte seg i bakspeilet.
For bak lurer nemlig en annen folkefavoritt, noe listene for bilmerkene viser.
Topp-5 registreringer august: