Bertel O. Steen, Norges eldste bilimportør, står bak bilmerkene Mercedes, Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel og Smart. Og i 2019 var det kun Kia som hadde reelle elbilutfordrere i det norske markedet, e-Soul og e-Niro. Men det hjalp dessverre lite, for Kia Norge slet voldsomt
med å få inn biler som de kunne levere ut til kundene. Og da lider selvsagt også
salget.
bilmerker at ingen av disse hadde modeller inne blant de 20 mestselgende biler i
Norge da vi rundet inn i 2020. Nybilsalget til gruppen ble redusert med formidable 30,4
prosent i forhold til 2018, mens det generelle elbilsalget i samme periode vokste
med 30,9 prosent. Konsernsjef Bjørn Maarud peker da også på mangelen av
elbilmodeller som hovedårsak når han forklarer et sviktende salg og skuffende
resultater for 2019. ‒ Mangel på elektrifiserte modeller og betydelige
forsinkelser i leveransene bidro til at Bertel O. Steen leverte et svakere
resultat for 2019 enn tidligere år. På grunn av at vi både er importør og detaljist
treffes vi dobbelt når nybilsalget svikter, sier han. ‒ Samtidig har vi en positiv utvikling på bruktbil, vi har kuttet betydelig i våre kostnader og vi har investert i nytt logistikksenter, ny forhandler på Lørenskog og felles IT-system på tvers av konsernet. Konsernets økonomiske resultater for 2019 viser at driftsinntektene
ble på 15.027 millioner kroner, ned 5 prosent. Driftsresultat før avskrivninger
ble på 456 millioner (535 i 2018), mens resultatet før skatt endte på 7 millioner
(269 i 2018).
stilt i 2020. Men nå venter en enda større utfordring, nemlig
koronaviruset og dens ringvirkninger. Bilbransjen blir truffet tungt, og et konsern som Bertel O.
Steen blir rammet både med at de ikke får inn nybiler, at kundene setter seg på
gjerdet i svært usikre økonomiske tider samt at en svak kronekurs driver opp
nybilprisene. Bertel O. Steen må altså forberede seg på en tøff periode. ‒ Permitteringer rammer dessverre mange medarbeidere i vårt
konsern nå. Vi gjør alt vi kan for å kunne gjenoppta normal drift og
opprettholde flest mulig trygge arbeidsplasser når situasjonen normaliserer
seg, sier konsernsjefen. Han selv har allerede tatt et lønnskutt på 25 prosent for å
hjelpe til i en vanskelig økonomisk situasjon, mens resten av konsernledelsen
har tatt et lønnskutt på 15 prosent.
organisasjonen i denne krisen, og vi ønsker derfor ikke å be medarbeidere under
konsernledelsen om å ta et lønnskutt ‒ selv om jeg vet mange har ønsket å
bidra, sier konsernsjef Bjørn Maarud. Alt er ikke bekmørkt for Bertel O. Steen. For andre året på rad er de den største aktøren i
varebil-segmentet. Konsernet har fire merker i denne porteføljen, Peugeot,
Mercedes, Citroën og Opel, og i 2019 var markedsandelen på hele 29,7 prosent. Av disse vokste Peugeot, Mercedes og Opel mer enn markedet generelt. Bertel O. Steen ble grunnlagt av Bertel Otto Steen i 1901, og
i begynnelsen solgte de blant annet håndvåpen og barberblader. I 1907 utvidet selskapet til også å selge biler, og den
første bilen som ble solgt var faktisk en Cadillac. Samme år ble de også
importører av Mercedes lastebiler. Siden har de altså utvidet med en rekker merker, og sist med
Opel i 2018. Les også: