Om vi ser på statistikken til Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV), så kan vi slå fast at 2013 var året da elbilene startet på det som skulle bli en skikkelig boom. Det året ble det registrert 7.885 nye biler med nullutslipp, noe som var en oppgang på solide 99,6 prosent fra 2012. Nesten dobbelt så mange som året før, altså. I 2014 spratt dette opp til 18.094 biler med nullutslipp, så det var mer enn en dobling av salget året før. I 2015 økte antall registrerte nybiler med nullutslipp til 25.788, og året etter falt CO2-utslippet for nye personbiler for aller første gang under 100 g/km. Snittet endte på 93 g/km mye grunnet 24.245 nye biler med nullutslipp i 2016. I 2017 sprakk en ny grense, og for aller første gang hadde nye elbiler en markedsandel på over 20 prosent. Det året ble det nyregistrert 33.080 nye nullutslipp personbiler. 20,9 prosent i 2017 ble det til 31,2 prosent i 2018, 42,4 prosent i 2019 og så kom det virkelig gjennombruddet i 2020. Da ble det for aller første gang i historien solgt flere nye elbiler enn andre typer nybiler her i Norge. Med en markedsandel på 54,3 prosent ble det ikke bare skrevet norsk historie, for dette var også en internasjonal milepæl. I fjor endte elbilene opp med en markedsandel på 64,5 prosent ifølge OFV, og pilene fortsetter å peke oppover i 2022. Statens vegvesen sier få dager før 2022 er historie at det er nyregistrert 116.645 nullutslipps personbiler så langt i år, og dette utgjør 77,6 prosent av alle nybilene. Vegvesenet sier at dette er en økning på 14,1 prosent fra i fjor. Det er gode nyheter for myndighetene, som har satt seg som mål om at alle nybilene som selges fra 2025 skal være nullutslipp.
