Hvorfor skal de rene bobilene regjerer markedet? Det må Volkswagen ha tenkt på 1980-tallet, for i 1988 kunne de presentere en ganske så uvanlig versjon av T3-generasjonen til kassebilen Transporter. En som skulle hete California.
Senere på sommeren ble den aller første California vist fram på Caravan Salon-messen i Essen, og bilen var tilgjengelig i fargene «Pastel White» og «Masala Red». Og ja, dette var en «ekte» bobil, og på innsiden var det til og med en hvit-grå kjøkkenkrok.
-->
Bobilen kostet 39.900 tyske mark, noe som selvsagt var en svær konkurransefordel mot de vanlige bobilene. Det var også ryktet til Transporteren, en varebil kjent for sin utrettelige arbeidsinnsats.
Resultatet kom umiddelbart. Volkswagen skuflet ut 5.000 slike Transporter-utgaver allerede det første året, og dette var bare starten.
For i årene etter gikk California fra å være en spesiell Transporter-versjon til en egen modellserie, og ble stadig mer populær og fant veien til over 22.000 bobilførere på bare tre år.
Det store spranget kom i august 1990, og vi tar med måneden for den har blitt viktig for California. Med T4 var dette en teknisk revolusjon, for etter fire tiår med bakhjulsdrevne Transporter-biler med 4-sylindrede motorer ble alt snudd på hodet. Ingeniørene flyttet motoren fram og ga den forhjulsdrift.
Dette hadde alt å si for designet, girene, motorene og den tilgjengelige plassen ‒ som vokste betraktelig spesielt bak.
California T4 utnyttet dette for alt det var verd, og frekt nok lånte de også tittelen til en av verdens mest kjente låter når reklamekampanjen skulle rulles ut: «Hotel California. En rolig beliggenhet, komfortabelt utstyr, panoramautsikt garantert».
Ja, som referanse fra Eagles-sangen og West Hollywood-hotellet. Og som «Hotel California» ble også California T4 en hit, og det ble solgt rundt 39.000 slike fram til 2003.
5. generasjonen Transporter ga også en ny California, og nå ble også komforten jekket opp et nivå. Men T5 California var fortsatt tro mot sitt romkonsept som hadde gitt stor suksess helt siden den originale utgaven, for noe tuller man som kjent ikke med.
I 2015 hadde tyskerne shippet ut rundt 55.000 T5 California, og var for lengst den aller mest solgte bobilen i sin klasse. Kanskje ikke overraskende.
For løsningene inkluderte en seng integrert i pop-up-taket, campingstolene som var stuet i bakluken og campingbordet klikket inn i skyvedøren.
California basert på 6. generasjon av Transporter fulgte i 2015, og denne banet vei for moderne assistansesystemer og salget økte til et nytt nivå. I 2017 slo T6 California rekorden for modellserien med 15.155 nyregistreringer i løpet av ett år.
I august 2019 presenterte Volkswagen Commercial Vehicles en utgave kalt California 6.1 – selvfølgelig også på Caravan Salon. Fram til da hadde Volkswagen produsert 175.000 California-eksemplarer.
Nye California 6.1 fikk blant annet en berøringsskjerm i takkonsollen, som kunne brukes til å kontrollere alle de viktigste bobilinnstillingene og hente frem et bredt spekter av informasjon. Og nå er det altså klar for nok en California, for ja, vi er i august.
Under årets Caravan Salon kommer Volkswagen med en utgave kalt California Concept, og denne vil gi oss en titt på Californias framtid. Nye California skal være på plass til neste år.
Den nye utgaven er basert på den lange utgaven av Multivan lansert i 2021, og som ladehybrid vil den også by på elektrisk rekkevidder og ikke plage naboene på campingplassen med motorstøy.
Konseptet skal vises 25. august, og dermed vil ikke tyskerne avsløre altfor mye. Men de sier at skjermen som ble introdusert i 6.1-utgaven tar steget videre, og denne kan forvandles til en skjerm i nettbrettformat og vise en ny smart side av denne bobilen.
Og ja. Konseptet knuser myten om at en California kun skal ha én skyvedør, så det blir spennende å se hvor langt Volkswagen California har utviklet seg på 35 år.
Her er en forhåndstitt på akkurat det:
Les også: