Nå har ikke Polo blitt like ny som for eksempel Golfen, som i fjor kom i 8. generasjon. Nye Polo befinner seg fortsatt i 6. generasjonen som kom i 2017, men mye har som kjent skjedd siden det.
Så Volkswagen har gitt den en ganske så stor oppdatering, og det kommer ikke minst fram på teknologi-siden.
-->
Den nye utgaven har LED-lykter både foran og bak, og en gjennomgående LED-stripe foran, en Digital Cockpit, et oppgradert infotainment-system og et nytt multifunksjonsratt.
Den kan også kobles til nettet via et innbygd eSIM, og er også klargjort for trådløs «App-Connect». Klimainnstillingene på 2-soners Climatronic styres fra touchskjermen, slik som det gjøres i de større modellene.
Nytt er også førerassistentene som hjelper til, også disse arvet fra langt større og dyrere modeller i VW-familien.
Dette er en pakke kalt IQ.Drive Travel Assist som kommer som standard med «Lane Assist», «Front Assist» med nødbremsfunksjon under 30 km/t, fotgjenger- og syklistgjenkjennelse, tretthetsvarsel og adaptiv cruisekontroll (ACC).
Det blir også mulig å få den med andre hjelpemidler som for eksempel automatisk parkeringshjelp, noe som jo kan være kjekt å ha i trange bygater.
Og familiens nye fårekledde ulv får selvsagt alt dette, den og.
GTI er tre nesten magiske bokstaver, og har vært en favoritt blant Volkswagen-entusiastene helt siden Golfen ble utstyrt med bokstavene i 1976. Siden satte tyskerne også bokstavene bak på Scirocco, og i 1998 kunne også Polo skryte av å ha sin egen GTI-versjon.
Nå blir altså den i 6. generasjon Polo GTI også litt nyere, men drivverket forblir det samme som i den utgaven som ble lansert i 2017. Denne er blant annet 15 mm lavere enn den vanlige utgaven, noe som skal gi enda bedre kjøreegenskaper.
Det betyr at nye Polo GTI har en 2-liters turbomotor arvet fra 7. generasjons Golf GTI, koblet sammen med en 7-trinns DSG-kasse og med drift på forhjulene.
Motoren huser 200 hestekrefter, og klarer 0-100 km/t på 6,7 sekunder. Toppfarten er på ganske så imponerende 237 km/t, og du finner selvsagt ting som sportsseter på innsiden.
Den nye utgaven av Polo er ventet inn til Norge i høst, og har fått en startpris på undersiden av 300.000 kroner. Den nye Polo GTI blir selvsagt litt dyrere og kommer litt senere, men det aller viktigste er jo at den kommer.