Ny Volkswagen Polo GTI

Noen måneder etter at Volkswagen presentere en oppdatert Polo, dukker det også opp en ny utgave av familiens lille ulv.


Nå har ikke Polo blitt like ny som for eksempel Golfen, som i fjor kom i 8. generasjon. Nye Polo befinner seg fortsatt i 6. generasjonen som kom i 2017, men mye har som kjent skjedd siden det.

Så Volkswagen har gitt den en ganske så stor oppdatering, og det kommer ikke minst fram på teknologi-siden.

-->
Den nye utgaven har LED-lykter både foran og bak, og en gjennomgående LED-stripe foran, en Digital Cockpit, et oppgradert infotainment-system og et nytt multifunksjonsratt.

Den kan også kobles til nettet via et innbygd eSIM, og er også klargjort for trådløs «App-Connect». Klimainnstillingene på 2-soners Climatronic styres fra touchskjermen, slik som det gjøres i de større modellene.

Nytt er også førerassistentene som hjelper til, også disse arvet fra langt større og dyrere modeller i VW-familien.

Dette er en pakke kalt IQ.Drive Travel Assist som kommer som standard med «Lane Assist», «Front Assist» med nødbremsfunksjon under 30 km/t, fotgjenger- og syklistgjenkjennelse, tretthetsvarsel og adaptiv cruisekontroll (ACC).

Det blir også mulig å få den med andre hjelpemidler som for eksempel automatisk parkeringshjelp, noe som jo kan være kjekt å ha i trange bygater.

Og familiens nye fårekledde ulv får selvsagt alt dette, den og.

GTI er tre nesten magiske bokstaver, og har vært en favoritt blant Volkswagen-entusiastene helt siden Golfen ble utstyrt med bokstavene i 1976. Siden satte tyskerne også bokstavene bak på Scirocco, og i 1998 kunne også Polo skryte av å ha sin egen GTI-versjon.

Nå blir altså den i 6. generasjon Polo GTI også litt nyere, men drivverket forblir det samme som i den utgaven som ble lansert i 2017. Denne er blant annet 15 mm lavere enn den vanlige utgaven, noe som skal gi enda bedre kjøreegenskaper.

Det betyr at nye Polo GTI har en 2-liters turbomotor arvet fra 7. generasjons Golf GTI, koblet sammen med en 7-trinns DSG-kasse og med drift på forhjulene.

Motoren huser 200 hestekrefter, og klarer 0-100 km/t på 6,7 sekunder. Toppfarten er på ganske så imponerende 237 km/t, og du finner selvsagt ting som sportsseter på innsiden.

Den nye utgaven av Polo er ventet inn til Norge i høst, og har fått en startpris på undersiden av 300.000 kroner. Den nye Polo GTI blir selvsagt litt dyrere og kommer litt senere, men det aller viktigste er jo at den kommer.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter