Ny variant av Mercedes eVito på plass

Mercedes med en ny variant av eVito varebil.


Om man skal se på de elektriske bilene som ledet an revolusjonen i varebilsegmentet, er det en bil som raskt peker seg ut. Mercedes Vito.

Tyskerne kunne allerede i 2010 vise fram en versjon av Vito presentert tilbake i 1996 som het E-Cell, og denne kunne skilte med et batteri på 36 kWh og en elmotor på 81 hk.

Vinteren 2017/2018 testet Mercedes en ny utgave som enkelt og greit het eVito oppe ved polarsirkelen, og da denne var vellykket kunne tyskerne åpne for salget av den nye elektriske utgaven.

Siden har Mercedes også kommer med en eVito Tourer og en eVito Long Range ‒ sistnevnte med en oppgitt rekkevidde på svært så godkjente 366 kilometer og lynlading på 110 kW. Denne kan by på 204 hk.

Nå har altså en ny variant av eVito varebil ankommet Norge, og batteriet øker betraktelig fra den tidligere 41 kWh-versjonen.

‒ Elektriske eVito Long Range varebil får selskap av nye eVito varebil med 66 kWh batteripakke, forklarer Per Ragnar Johansen, salgsdirektør for Mercedes-Benz varebil hos Bertel O. Steen.

‒ Det betyr at den elektriske varebilforteføljen til Mercedes-Benz utvides ytterligere med enda et solid alternativ.

Mer bestemt har den nye varebilen en oppgitt rekkevidde på maks 314 kilometer, og en elmotor som driver forhjulene som har 116 hk og 360 Nm. Toppfarten er på 120 km/t.

Den har 80 kW lynlading og 11 kW hjemmelading, og Mercedes opplyser ladetiden fra 10-80 prosent til 35 minutter via 80 kW og til fulladet via 11 kW til 6,5 timer.

Lastekapasitet for den nye varianten er 840 kilo i lasterommet avhengig av bilens utstyr, og den er mulig å få i to forskjellige lengder ‒ 5,14 meter og 5,37 meter. De har henholdsvis 6,0 m3 og 6,6 m3 lasteromvolum.

Dette er en Mercedes, så også den nye varianten kommer med en del utstyr som gjør kjøringen enklere. Dette inkluderer ting som aktiv bremseassistent, cruisekontroll, forvarming av kupé og Entry utstyrspakke.

I tillegg er det mulig å få den levert med utstyrt som LED Intelligent Light System, Distronic adaptiv cruisekontroll og intelligent innvendig speil.

Mercedes Norge opplyser at kampanjemodellen inkluderer ting som lakkerte støtfangere, ryggekamera, setekomfortpakke, LED Intelligent Light System, lengdejustering av sittepute på førersiden og tregulv i varerom.

Den korte utgaven (A2) starter på 550.000 kroner før levering, mens A3 har en startpris på 557.000 kroner. Kampanjemodellen som kun er tilgjengelig som A2 har fått en startpris på 564.000 kroner.

Mercedes Norge opplyser at bilen allerede er på plass i Norge, så denne trenger forhåpentlig ikke de som bestiller den å vente så veldig lenge på.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter