Det er nå akkurat ett år siden BMW lanserte en helt ny utgave av flaggskipet 7-serien, og det inkluderte også en helelektriske i7 med alle de samme egenskapene som den ordinære modellen har.
Her hadde de selvsagt puttet inn alt av løsninger, teknologi og utstyr som var tilgjengelig, og utgaven som satte kurs for Norge var BMW i7 xDrive60 med sine 544 hestekrefter og et dreiemoment på 745 Nm.
-->
Det holder selvsagt i lange baner, og sørger blant annet for at bilen som er hele 5,39 meter lang klarer 0-100 km/t på 4,7 sekunder. Toppfarten er også veldig solid til å være en elbil, nemlig 240 km/t.
Men på samme tid understreket tyskerne at denne kun var en foreløpig sjef, for de utviklet også en utgave kalt BMW i7 M70 xDrive. Ja, også i7 skulle ta steget inn i M-sfæren.
Nå, mer eksakt 362 dager senere, holder de akkurat det løftet.
For de har avduket den nye modellen, og dette er en kruttønne av en helelektrisk direktørvogn ‒ ikke overraskende ettersom den faktisk bærer M-merket.
BMW har altså mikset luksus med enda mer krefter, og løftet dette til langt over 600 hestekrefter. Faktisk kan i7 M70 by på voldsomme 660 hk ‒ og selvsagt sine egne løsninger på flere områder.
For ikke la deg lure av størrelsen ‒ dette er en ekte M-bil.
– I over 50 år har bokstaven M fått pryde de sportsligste modellene fra BMW i ulike kombinasjoner. De siste årene har «M møtt i», i form av de elektriske spydspissene BMW i4 M50 og BMW iX M60, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør BMW Group Norge.
‒ Med nye BMW i7 M70 på plass, kan BMW by på et spenstig trekløver med ren elektrisk kjøreglede.
I sentrum av en M-utgave står selvsagt drivverket, og i7 gjør på ingen måter skam på benevnelsen. Dette er altså en xDrive, noe som betyr to elmotorer og firehjulsdrift.
Motoren bak yter 360 kW/456 hk, og dette er drøyt 25 prosent mer enn hva motoren på bakakselen til i7 xDrive60 kan tilby. Dermed er dette den aller kraftigste elektriske motoren BMW tilbyr ‒ iallfall enn så lenge.
Foran er det en motor som yter 190 kW/258 hk, er totalt effekt 485 kW/660 hk, og systemet kan by på et samlet dreiemoment på 1.015 Nm i Sport-modus og hele 1.100 Nm når M Launch Control eller M Sport-boost funksjonen aktiveres, forklarer BMW. Ja, det er drøye greier.
Dette er åpenbart elbilen for direktørene som sliter med å rekke møtene, for denne luksussedanen når 100 km/t på bare 3,7 sekunder. Det er for eksempel raskere enn selv en M2 CS-utgave, som klarer sprinten på 4,0 sekunder.
Dette gjør også BMW i7 M70 til den aller er raskeste elektriske BMW-modellen for tiden, og bilen har i tillegg en toppfart som er elektronisk begrenset til 250 km/t.
For at elbilen skal håndtere alle kreftene har den blant annet fått M-spesifikk adaptiv 2-akslet luftfjæring med automatisk nivåregulering, aktiv styring og andre komponenter som optimerer dynamikk og komfortstandarden, sier BMW.
Flere krefter går selvsagt utover forbruket, men ingen fare ‒ denne i7-utgaven har fortsatt en ganske så gavmild rekkevidde. i7 M70 har et forbruk ifølge BMW fra 20,8 til 23,8 kWh i WLTP-syklusen, og via det samme 101,7 kWh store batteriet som lillesøster xDrive60 byr den rekkevidder fra 480 til 560 kilometer.
BMW har også satt inn en «Max range»-funksjon som begrenser kreftene fra motoren og toppfarten (maks 90 km/t), samt at noen av komfortfunksjonene tilpasses. Denne er først og fremst ment for bruk om man underveis må tilpasse seg etter kjøring og planlagt lading.
«Max range» bidrar ifølge BMW til at rekkevidden øker med mellom 15 til 25 prosent.
Når man til slutt ankommer en hurtiglader håndtere i7 M70 en ladefart på 195 kW, og ladetiden fra 10 til 80 prosent på er oppgitt til 34 minutter under optimale forhold.
BMW melder at en ladeøkt på 10 minutter kan gi 170 kilometer med rekkevidde, og tempereringen av batteriet kan både styres automatisk gjennom bilens navigasjonsdata og aktiveres av føreren selv ved behov.
Dette er altså en ekte M-modell, så M70 kommer med arketypiske M-speil, sideskjørt, en diffusor i støtfangeren bak og spesielle 21-tommers felger, melder BMW.
Det er også mulig å velge en M Performance-pakke som blant annet inkluderer sorte bremsekalipere, sort spoiler på bakluken og andre detaljer.
For de som er virkelig kravstore er det også mulig å velge fra menyen til BMW Individaul Manufaktur, og disse tilbyr blant annet over 100 spesielle lakkfarger inkludert en rekke kombinasjoner av to-farget karosseri med et elegant skille langs bilens skulderlinje.
Og ja, BMW Individual Manufaktur etterkommer også spesielle kundeønsker og kan dermed skreddersy en i7 M70 spesielt for deg.
Til slutt sier BMW at i7 M70 leveres med infotainmentsystemet BMW iDrive 8.5, som inneholder en rekke nye funksjoner. I kombinasjon med de automatiske dørene, vil de for eksempel kunne åpnes og lukkes gjennom My BMW-app’en. En ganske kul funksjon er at dørene kan åpne seg automatisk når eierens smarttelefon nærmer seg bilen.
– I et globalt marked, sikter BMW seg også inn mot liebhabere og ekstroverte kunder, sier Tegneby.
‒ Det å produsere modeller som virkelig som skiller seg fra mengden og tilby skreddersøm ned til minste detalj, er ikke alle bilprodusenter forunt. BMW i7 M70 er et eksempel på at BMW våger å gjøre nettopp dette.
Den splitter nye BMW i7 M70 får premiere under den internasjonale bilutstillingen i Shanghai som pågår nå, og skal lanseres i starten av andre halvdel av 2023.
Norske forhandlere vil åpne for bestilling senere i vår, og prisen starter på 1.671.900 kroner.
Rosenborg-trener Kjetil Rekdal liker som kjent å si at «i er sjef», men dessverre er han ikke det lenger. For her er bilder av den nye i-sjefen, den muskuløse og luksuriøse en BMW i7 M70 xDrive:
Les også: