Ny spesialutgave nikker til klassiske Land Rover

Land Rover følger opp fjorårets store suksess med 25 nye Defender Works V8 Trophy som nikker tilbake til den klassiske utgaven.


La oss ta bilene som er utgangspunkt aller først. Det er nemlig Land Rover Classic som står bak de nye spesialutgavene kalt Classic Defender Works V8 Trophy II, og de har tatt utgangspunktet i Defender-modellene fra 2012 til 2016.

Disse strippes helt ned, og bygges deretter opp igjen ‒ selvsagt for hånd. Den klassiske avdelingen følger nøyaktige standarder og spesifikasjoner, og det er mulig å velge mellom 90, 110 og et unikt 110 Double Cab Pick-Up-design.

Og det skal ikke stå på drivlinjen. Under panseret er det plassert en 5-liters V8-motor med 405 hk, kreftene sendes til hjulene via en 8-trinns ZF automatkasse og det er oppgraderte bremser samt en terrengpakke.

Ettersom de 25 nye bilene kalles for Trophy II, finnes det også en utgave kun kalt Trophy. Denne kom i fjor, og var på sin side inspirert av nok en spesialutgave som kom i 2018.

For da Land Rover rundet 70 år i 2018 kunne de by på 150 eksemplarer av Defender Works V8 basert på den generasjonen som gikk ut av produksjon i 2016, og disse ble ikke overraskende svært så ettertraktet.

Nå er det altså klart for den tredje Works V8, og den andre Trophy-utgaven. Og nok en gang følger det med en billett til Land Rover Trophy-konkurransen som går over tre dager, som byr på en rekke terrengutfordringer inspirert av de berømte ekspedisjonene over hele verden.

Og nettopp ekspedisjoner er et stikkord for Trophy II-bilene.

Land Rover har blitt verdenskjent for bilene som har utforsket terreng tidligere uframkommelig for biler, og det spesielle designet til de 25 nye utgavene hyller dette. Gjemt i «kamuflasjen» er nemlig 23 av stedene, samt en silhuett av den klassiske Land Roveren. Stedene inkluderer The Camel Trophy, The First Overland og G4 Challenge.

‒ Vår nyeste Classic Works V8 Trophy II er en hyllest til disse ekspedisjonene og tilbyr et unikt eksteriør som fremhever noen av disse flotte stedene. De 25 tilgjengelige bilene bygges for hånd av vårt lidenskapelige ekspertteam, sier Michael van der Sande, Managing Director hos Jaguar Land Rover Special Vehicle Operations.

Bilene har også litt norsk i seg.

Karosseriet er i Fuji White, mens det er et kontrasttak i Narvik Black samt eksteriørdetaljer i Gloss Black. Designet byr blant annet nagler, skruer og luftinntak, samt 18-tommers alufelger i Gloss Black.

At bilen trives aller best der de færreste ville kjørt viser den beskyttende A-stolpen og en innebygd vinsj foran på en tilpasset frontgrill. Det svarte panseret i Satin Finish er laget for å redusere lysrefleksjoner, og en stor LED lysrampe på 1,27 meter bør gi optimal sikt ved terrengkjøring i mørket.

Classic Defender Works V8 Trophy II kan også vade gjennom en halv meter med vann, har slepekrok, steinbeskyttere, veltebur og en stige.

På innsiden er det Recaro-stoler som kan by på svart og hvitt Windsor skinn med kontrastsøm, og skinnet finner også veien til dashbordet, dørtrekkene og taktrekket. Bilen er selvsagt så moderne at den har et infotainmentsystem og navigasjon, og en unik Land Rover Trophy-klokke fra Elliot Brown midt på dashbordet.

Alt dette koster selvsagt, og startprisen over i England er på 225.000 pund ‒ i skrivende stund 2,67 millioner kroner.

Her er V8 Defender-historikken, og sjekk også ut bildene under denne.

  • V8-drivlinjene i Land Rover Defender og dens forgjengere startet med Series III Stage 1 V8 i 1979. 3.5-liters Rover V8 med forgassere produserte 90 hk.
  • Land Rover One Ten fra 1983 og Nitti fra 1984 brukte den samme 3.5-liters Rover V8-motoren som Series III Stage 1 V8, men produserte 113 hk. Denne ble oppgradert til 135 hk fra 1987.
  • Kun med nordamerikansk spesifikasjon (NAS) Defender 90 og 110. Fra 1992 ble det montert en 182 hk 3.9-liters versjon med drivstoffinnsprøytning av Rover V8, sammen med 4-trinns automat.
  • I 1998 ble den 4-liters V8-motoren med 190 hk og drivstoffinnsprøytning fra andre generasjon Range Rover montert på en begrenset 50-års jubileumsmodell – Defender 90 med 4-trinns automat.
  • 2018 Defender Works V8 med naturlig aspirert 5-liters motor var den første offisielle V8-drevne Land Rover Defender som ble lansert siden 1998.
  • I februar 2021 lanserte Land Rover Classic sin Land Rover Works V8 Trophy med et utvalg av 90 og 110 Station Wagon-design med unik Eastnor Yellow lakk med detaljer i Narvik Black og kraftige stålfelger i bilens farge.
  • I februar 2021 lanserte Land Rover en V8-motor til Defender 90 og 110. Den nye Supercharged-motoren med 525 hk sitter i den raskeste og kraftigste produksjonsmodellen av Defender noensinne og akselererer fra 0-100 km/t på 4,9 sekunder med en toppfart på 240 km/t.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter