- Annonse -
HjemElbilerFord utvikler automatisk lading

Ford utvikler automatisk lading

En ladearm plasserer selv kabelen inn i bilen, og dermed starter ladingen. Se video.

Bilene blir stadig mer elektrifiserte og automatiserte, og nå skal ladingen av elbilene også bli robotisert. Det er iallfall målet til Ford.

- Annonse -

Ladingen er fortsatt en hemsko for utrullingen av elbiler, men det største hinderet er ladefarten ‒ som er ganske mye lengre enn de få minuttene man trenger for å pumpe drivstoff ned i tanken.

En annen ting er selve betalingen, som fortsatt er unødvendig komplisert og skjer ofte via apper og diverse abonnentsløsninger.

Men det kommer stadig forbedringer på begge disse feltene, og det jobbes også med å gjøre selve koblingsprosessen enklere.

En ting er de trådløse laderne som blant andre Volvo forsker på, og her kan elbilene bare parkere under et rådløst ladepunkt i veien og ladingen starter. Smart og særs enkelt.

- Annonse -

En annen ting er automatisk ladetilkobling av elbilene.

Dette viste blant annet Tesla fram for sju år siden i form av en automatisert ladearm som selv koblet ladekabelen til bilen, og Volkswagen har også vist en lovende variant av denne.

I 2019 viste Tyskerne fram en lite laderobot som for eksempel kunne tråkle seg fram i et parkeringshus, og deretter lade opp elbiler. Hele denne prosessen var helautomatisert, så det var bare å trykke på en app så kom roboten rullende til bilen.

Nå slår altså Ford et slag for den automatiserte ladingen, og robot-ladestasjonen som de nå tester er en del av et større forskningsprosjekt for å utvikle «automatiske ladeløsninger for elbiler og fullautomatisert lading for selvkjørende biler», som de selv melder.

- Annonse -

‒ Vårt mål er at alle skal kunne forflytte seg fritt rundt. Akkurat nå er det å fylle opp en bensin- og dieselbil eller lade opp en elektrisk bil en utfordring for noen sjåfører, sier forskningsingeniør hos Ford Europas Research and Innovation Center, Birger Fricke.

‒ Med robotladestasjonen blir dette enklere.

Systemet er ganske enkelt. Via FordPass-appen kan elbilistene aktivere robot-ladestasjonen som åpner et deksel til ladestasjonen, og via et lite kamera finner en ladarm fram til ladekontakten og kobler kabelen til.

De som deltar på pilotprosjektet som nå er i gang kan deltakerne overvåke ladestatusen via appen, og når ladingen avsluttes kobles kabelen automatisk fra bilen.

Men Ford er ikke bare ute etter å forenkle hverdagen til elbilistene, for de tenker også på noen brukere som ofte blir oversett.

– Jeg stoppet å fylle opp tanken på bilen min for flere år siden. Det gjør ektemannen min for meg. Det ble rett og slett for krevende. Med robotladestasjonen trenger jeg i framtiden ikke lenger være avhengig av andre for å få gjort dette, sier Angela Aben, som jobber med kommunikasjon i Ford Europa og er rullestolbruker.

En helautomatisk lading vil altså være til god hjelp for de med nedsatt funksjonsevne, mobilitetsutfordringer og eldre.

Når det gjelder den fullautomatisert lading, sikter Ford til biler som i forhåpentlig ikke altfor fjern framtid de selvkjørende bilene. Her kan du sitte hjemme i sofaen med bilen parkert utenfor døra, og før du setter deg i bilen kan du sende bilen til ladingen på en slik automatisert ladestasjon.

Så dermed har du et oppladet batteri når du setter kurs for hytta.

Ford sier at forskningsprosjektet er en del av deres store elektrifiseringsplan, og et oppfølgingsprosjekt med hurtigladenettverket Ionity skal se på hvordan robotladestasjonen ytterligere kan forbedres.

Så forhåpentlig er det mer i vente.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Verdens raskeste bil for akkurat 100 år siden, bygd av en nordmann, skal vises under Oslo Motor Show. (Fotos: Sabine Löwenthal/Oslo Motor Show)

100 år siden norsk fartsdemon satte verdensrekord

De færreste har nok hørt om Sigurd Haughdahl, men den «norske fartsdemonen» var verdens raskeste menneske på landejorden for...
Citroën Oli er et ganske så spektakulært konsept. (Fotos: Citroën)

Hva i alle dager har Citroën nå funnet på?

Selv navnet på denne bilen er unik. Den heter nemlig Oli, og det skal visstnok uttales «all-ë». For et par...
Oslo Motor Show får litt av et trekkplaster, nemlig Polestar 6 som ikke skal komme før i 2026. (Fotos: Polestar)

Polestar 6 vises på Oslo Motor Show

Det er fortsatt fire år til Polestar 6 kommer, men allerede nå skal den ene av de to konseptbilene...
En unik Rolex Daytona som ble gitt i premie etter en seier i Daytona 24-timers er solgt for 700.000 kroner. (Foto: Bruun Rasmussen/Porsche)

Unik Daytona 24-timers Rolex bikket 700.000 kr

En unik vinnerklokke fra Daytona 24-timers er solgt for en halv million danske kroner, og overskuddet går til Redd...
Ferrari viser nå fram nok en unik bil, og denne gang i rødt, hvitt og blått. (Fotos: Ferrari)

Hipp, hipp, hurra, en ny unik Ferrari

Drapert i norsk drakt viser den steilende oksen fram en ny og helt unik Ferrari, et toppløst mesterverk kalt...
Det koster å kjøre som James Bond, og spesielt når det er erkebilen Aston Martin DB5. (Fotos: Aston Martin)

Bond-bil gikk for 33 millioner

En replika av Aston Martin DB5 som ble brukt i fjorårets James Bond-film er solgt for hele 33,7 millioner...
Nye Smart kommer også til Norge, og den første bilen kalt #1 er meldt inn første halvår 2023. (Fotos: Smart)

Nye Smart kommer til Norge

Smart gjør noe som er ganske smart i disse tider, nemlig å gå over til elbiler. Og nå er...
Regjeringen vil nå skjerpe kravene for det offentlige når det kommer til tunge lastebiler. (Fotos: Maxus)

Vil kreve nullutslipp også for tunge varebiler

Regjeringen vil sette sluttstrek for offentlig innkjøp av tunge varebiler som gir lokal luftforurensing allerede fra 2023. ‒ For å...
Opel relanserer GSE, men denne gang heter det GSe. Først ut med den legendariske betegnelsen blir Astra GSe og Astra Sports Tourer GSe. (Fotos: Opel)

Her er nye Opel Astra GSe

Opel viser de første nye GSe-bilene i form av en ny Astra og Astra Sports Tourer. Det er elektriske tider,...
Polestar 3 får premiere i København om et par uker. (Fotos: Poelstar)

Polestar 3 får premiere i Danmark

Polestars første SUV har verdenspremiere 12. oktober, og det skjer i Danmark. Polestar nærmer seg nå et femsifret antall Polestar...
Historiens andre rene BMW M-modell nærmer seg nå, og ikke overraskende blir dette en svært så potent SUV. (Fotos: BMW)

Historisk ‒ kun den andre rene BMW M-modellen

BMW M sjokkerte en hel bilverden med M1 som kom i 1978. Nå, 44 år senere, kommer de med...
Den første lasten med Voyah Free er nå på tur til Norge. (Fotos: Electric Way)

Nå er Voyah Free på vei til Norge

Den norske importøren av Voyah er til og med på plass i Kina for å påse at alt går...
Citroën presenterer en ny logo som skal ta de inn i den moderne framtiden. (Fotos: Citroën)

Citroën med ny logo

Den 10. i rekken for det 103. år gamle bilmerket. Det er nye tider, og bilmerkene skal satse både på...
DS har gitt DS 3 flere oppdateringer, inkludert bedre rekkevidde. (Fotos: DS Automobiles)

DS 3 med fornyet design og mer rekkevidde

Det franske merket kan by på intet mindre enn fire nyheter rundt elbilen DS 3. Både Peugeot og DS i...
Det er ikke veldig lurt å lade elbilen på hytta for som er sør i landet. (Fotos: Volkswagen)

Svindyrt å lade elbilen på hytta

Norsk Hyttelag kommer med sterk oppfordring til elbilistene etter å ha gjort et regnestykke. ‒ Ikke lad elbilen på...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her