Ny Skoda-SUV, men ikke for deg

Skoda har på gang en kompakt SUV som kunne solgt godt også i Norge, men det kommer ikke til å skje.


Hva gjør du når du har et like godt produkt som hovedproduktet, men som er billigere?

Dette er et reelt problem for Volkswagen-gruppen (VAG), som har sikret seg bilmerker som gjør at de er på plass i alle klasser og prisnivåer.

-->
Øverst troner Bugatti, den raskeste og dyreste av dem alle. Deretter kommer Lamborghini, sportsbildronningen, etterfulgt av Porsche, den raske men også den langt mer normale. Så er det Audi, premiummerket som skal ta opp kampen med rivaler som BMW og Mercedes, deretter Volkswagen, hovedmerket og folkebilen, og til slutt Seat, det billige alternativet.

Men i denne gryta mangler Skoda, for det har nå vokst seg til et merke som ikke helt passer inn i regnskapet. Verken fugl eller fisk.

Skoda har som alle de andre tilgang til gruppens plattformer og teknologi, men problemet er at bilene har blitt litt for gode og like Volkswagen-bilene spesielt med inntoget av SUV-modeller, noe Volkswagen-gruppen taper penger på. For folk er ikke dumme, og har for lengst oppdaget at Skoda er et godt alternativ til Volkswagen.

VAG selv har tatt grep, og «forvist» Skoda til India. Der har de fått ansvaret for VAG’s operasjoner, og det inkluderer bil-strategien. Nå er ikke India det verste landet et bilmerke kan få ansvaret for, ettersom vi snakker om verdens nest mest folkerike land med sine 1,3 milliarder innbyggere.

Skoda klager heller ikke, men kjører på med en ny strategi for å få sving på salget der.

Det inkluderer en helt ny plattform som er videreutviklet fra den berømte MQB-plattformen, mer bestemt en versjon som heter MQB A0 IN.

Resultatet av denne blir i første omgang hele fire nye modeller spesiallaget for India, og som Skoda sier; «og for andre lovende markeder».

Tsjekkerne holder altså mulighetene for å eksportere disse fire nye modellene ut av India, men det bestemmer altså til syvende og sist VAG.

Den første modellen vi andre blir snytt for er en kompakt SUV som skal vises fram i mars, og slik er silhuetten til den bilen:

Skoda følger sin tradisjon med å gi SUV-modellene navn som starter på K og slutter på Q, slik som Kamiq, Karoq og Kodiaq. Den nye India-spesialen heter Kushaq, og det bør klinge ekstra godt i India.

Ifølge Skoda kommer navnet fra sanskrit, et gammelindisk språk som kan spores 3.500 år tilbake. Kushaq kan oversettes med konge eller hersker, og Skoda håper nok at den nye SUV-modellen blir begge deler.

Det er det vi stort sett vet om den kommende bilen, som altså er basert på MQB A0 som står bak de mer kompakte bilene til VAG. Volkswagen T-Cross som er 4,11 meter lang er blant modellene fra den plattformen.

Den første i en ny satsing blir altså en kompakt SUV, som skal følges av ytterligere tre kompakte spesialmodeller for det indiske markedet i løpet av de neste 18 månedene.

Men det trenger altså ikke vi å bry oss så altfor mye om, og vi får heller vente på den neste store modellen fra Skoda ‒ elbilen Enyaq.

Her er heldigvis Norge prioritert, så det er all grunn til å tro at den elbilen er på plass i gamlelandet allerede til våren.

Kanskje den kommer på samme tid som Volkswagen ID.4, en annen helelektrisk SUV fra Volkswagen-gruppen som er rundt 10 centimeter kortere enn Enyaq.

Hvem som selger best av de to kan jo bli spennende å følge med på, men vi holder fortsatt en knapp på ID.4.

Slik ser det ut når Skoda brygger opp til lanseringen av Kushaq:

Les også:

Les mer om:

Nyheter