I dagens samfunn hvor alle går med et kamera i lomma, er det tilnærmet umulig å skjule en ny modell som må testes mange tusen kilometer på veiene før den går inn i produksjon.
Løsningen er å kamuflere disse best mulig, og ofte gjøres dette ved at bilene får psykedeliske mønstre på utsiden som skal skjule linjene.
-->
For Skoda har dette blitt en egen øvelse, og hver gang de viser fram nye biler i kamuflasjedrakt har de kommet opp med nye mønstre.
Nye Fabia er intet unntak, og denne gang har designeren sett for seg en slange som vrir seg ut av sitt gamle skinn. For ja, slanger skifter ham.
‒ Ideen var at bilen skal vises gradvis, akkurat som slangen vrir seg ut av sitt skinn, forklarer designer Daniel Petr.
Så hva som egentlig skjuler seg bak mønsteret må vi vente litt før på å få se, men de store linjene kan vi selvsagt spotte.
Skoda kom med sin B-segmentmodell tilbake i 1999, oppdaterte den med 2. generasjon i 2007 og den inneværende 3. generasjon i 2015.
4. generasjon skal vises fram i mai, og denne er laget på Volkswagen-gruppens populære plattform kalt MQB-A0. Det gjør sitt at den kompakte modellen vokser både i lengde og bredde.
Kommende Fabia er 4,11 meter lang (11 cm lengre) og 1,78 meter bred (4,8 cm bredere), mens akselavstanden er på 2,56 meter, 9,4 cm mer enn 3 generasjon. Dette betyr mer plass både for de som sitter i bilen og i bagasjerommet, som kan skilte med 380 liter. Tross dette er vekten nesten identisk med dagens Fabia.
En grunn til dette er at Skoda har to nye motorer på gang, neste generasjon av de såkalte EVO-motorene. Så i tillegg til nye aerodynamiske linjer (drag-koeffisient på lave 0,28 Cw, mens dagens har 0,32), nye hjuldesign som optimaliserer luftstrømmen og ny frontfanger med luftinntak som lukker seg automatisk bør dette kutte forbruket og utslippet.
Skoda har fem motoralternativer klare, men hva som eventuelt kommer til Norge vet vi ikke. Uansett strekker motorene fra to 3-sylindret 1-liters MPI-motorer, to 3-sylindret TSI-motorer samt at den 4-sylindret 1.5 TSI med 150 hk koblet med en 7-trinns DSG-kasse som for første gang har funnet veien til Fabia.
Den nye generasjonen kan også leveres med opptil ni kollisjonsputer, kommer med Isofix på alle passasjerseter og er også mulig å med Travel Assist-pakken som gir en rekke førerassistenter.
Selvsagt byr også nye Fabia på «Simply Clever»-løsninger, varemerket til Skoda. Her er det hele 43 smarte løsninger, hvorav 12 er helt nye. Gamle kjente som isskrape i tanklokket og parkeringskortholderen i A-stolpen er selvsagt beholdt, og blant de nye kan vi nevne et nytt fleksibelt oppbevaringsrom på undersiden av bagasjeromsgardinen. Her er det mulig å oppbevare opptil 3,5 kilo, og er en smart ting om du for eksempel vil legge jakken fra deg i bilen uten at den ligger synlig for potensielle tyver.
Skoda melder at nye Fabia også kommer som Combi etter hvert, og verdenspremieren er som sagt i mai.
Her er flere bilder av den slangeinspirerte Skoda Fabia:
Les også: