2022 gikk inn i historien som det aller travleste året for det franske supermerket, for det var nesten ingen ende på høydepunktene i Molsheim. Og det mest utrolige ‒ den største nyheten omhandlet ikke en gang en superbil.
For 2022 var også det første året i en svær elektrisk satsing, og de gjør det langt grundigere enn de aller fleste andre. Merket har like godt innledet et samarbeid med Rimac, dette merket som lager elbiler som klarer 0-100 km/t på under 2 sekunder.
-->
De to merkene har likegodt smeltet sammen til Bugatti Rimac, og dette nye selskapet er ledet av Mate Rimac. Han ser lyst på framtiden.
‒ Bugatti vil fortsette å vise fram de mest avanserte teknologiene; mens verden utvikler seg, vil Bugatti strebe etter å forbli på toppen av ekte bilytelse, design, teknologi og det beste håndverket, sier Mate Rimac.
‒ Ettore Bugatti sa en gang: «Hvis det kan sammenlignes, er det ikke lenger Bugatti». Denne visjonen er like sann i dag som den noen gang har vært, og vi ser fram til å avsløre mer i andre halvdel av 2023.»
Men før den tid handler det om W16-motorer og lynraske Bugatti-biler uten elektriske støttemotorer. Slik de 80 bilene de leverte til kundene i fjor.
Av disse var blant annet den 400. Chiron-modellen, noe som betyr at det er under 100 som gjenstår før franskmennene setter punktum for Bugattis tredje modell i moderne historie ‒ etter EB110 introdusert i 1991 og selvsagt Veyron som kom i 2005. De to modellene har inspirert Chiron og alle de versjonene som har fulgt.
Bugatti leverte også ut de ni siste Chiron Super Sport 300+ i 2022, alle 10 Centodieci og den siste Chiron og Chiron Sports laget for Europa. De siste bilene av de to modellene hadde en unik konfigurasjon som hedrer Ettore Bugattis eldste datter, L'Ébé.
I august var det duket for verdenspremieren av W16 Mistral, den ultimate roadsteren. Dette er et ganske så vilt toppløs monster som selvsagt er utstyrt med den legendariske W16-motoren, og med 1.600 hestekrefter er det mulig å kjøre i 420 km/t. Denne skal kun lages i 99 eksemplarer, og alle var, selvsagt, solgt selv før bilen hadde premiere.
Faktisk var etterspørselen etter nye Bugatti-biler så stor i 2022 at de ikke trengte å fokusere på salg, og alle eksemplarene av nevnte Chiron og W16 Mistral er solgt, og det er også de bilene som skal lages av Bolide.
Bugatti sier at de brukte 2022 til å finslipe kundeopplevelsen, og introduserte også et nytt program kalt «Passeport Tranquilité» hvor de som eier en Bugatti kan gjennomføre servicer. Og med 80 nye biler bare i fjor begynner det jo å bli en del brukte superbiler som ruller rundt på veiene.
Sjefen selv, Christophe Piochon, er selvsagt fornøyd med rekordåret.
‒ Som alle førsteklasses internasjonale luksusmerker som konkurrerer på det aller øverste nivået, møtte Bugatti ulike utfordringer i 2022. Men med et team som er uten sidestykke når det gjelder talent, lidenskap og dedikasjon, har Bugatti nok en gang tatt slike utfordringer på strak arm, og skaper og realiserer spennende muligheter, sier Bugatti-presidenter.